Jump to content

automatvåpen WWII


kompani-linge

Recommended Posts

  • 4 weeks later...
  • 1 year later...
  • 2 weeks later...

Ok, da foreslår jeg å sende mail til NVS, og forklare din situasjon. Det finnes lempinger på kravet når du bor langt vekke fra nærmeste lokalforening. Vær tålmodig, og purr ofte, for de kan være utrolig trege til å svare på mail.

 

Jeg har noen av de våpnene du lister opp på min samling.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Er det noen som har våpen lisens på automatvåpen fra krigens dager ?

Tenker på :

Tommy gun

Sten Gun

Bren gun

Mp38-40

 

Svaret er ja, men pr i dag er det vel kun NORSKprodusert sten av de overnevnte som etter mye om og men kan innvilges i full auto. Ellers er det nedplombering til semiauto som gjelder. Imidlertid så behanadles alle disse søknadene av Talgø/Svendsen i POD, og de er MEGET restriktive. (for å bruke et fint ord på kjipe.)

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...

Forstår jeg det riktig at man kan samle helauto våpen forutsatt at de "plomberes" til halvauto?? En mp 40 ble da vel stort sett kun laget i helauto, uten semi valg.

 

Kunne tenke meg å samle på WWII våpen selv. Og kommer til å melde meg inn i våpenhistorisk og hele baletten. De som interesserer meg mest er de litt større, sånn som BAR, Bren og MP44. Men jeg har til nå fått beskjed om at hvis man skulle være heldig å komme over en MP44 så var det egentlig bare å glemme pga at den har helauto stilling.

 

Hva sier ekspertene på feltet?

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...
Forstår jeg det riktig at man kan samle helauto våpen forutsatt at de "plomberes" til halvauto?? En mp 40 ble da vel stort sett kun laget i helauto, uten semi valg.

 

Kunne tenke meg å samle på WWII våpen selv. Og kommer til å melde meg inn i våpenhistorisk og hele baletten. De som interesserer meg mest er de litt større, sånn som BAR, Bren og MP44. Men jeg har til nå fått beskjed om at hvis man skulle være heldig å komme over en MP44 så var det egentlig bare å glemme pga at den har helauto stilling.

 

Hva sier ekspertene på feltet?

 

MP-44 er orginalt med omstiller for hel og halvauto. Desverre har den unevnelige fått for seg å ikke godkjenne samlelisenser på halvautomatiske våpen lenger ( Unntak for pistoler og revolvere ). Noen politidistrikt sender desverre søknader om slike våpen til POD, som deretter kommer med allslags uthalingspåfunn, og deretter avslag. En slik prossess klarer han fint å dra ut over flere år.

 

Helautovåpen ble inntil for noen år siden godkjent dersom de ble ombygget til kun halvauto. Tilogmed MP-40 og MG-42 finnes ombygget til halvauto. Håper at dette igjen skal bli mulig å samle på igjen.

 

Anbefaler deg å bli med i NVS, det er mye interessange foredrag å delta på der.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...