Jump to content

Jeg kjeder meg... Forslag til test?


Sir jamalot

Recommended Posts

Blir nok flere uker med fri fremover. Skjeve ryggvirvler som stikker inni muskler er drøy kost når man jobber relativt fysisk med kroppen.

 

Hva med tromling av ladd ammo? Nå for tiden så lader jeg med bly, noe som kanskje ikke er helt heldig med tanke på tromling, men jeg har vært på tanken den gangen jeg ladet 9mm med mantel. Jeg liker rene og pene patroner.

 

Hvordan man skal få testa dette fullstendig aner jeg ikke. Brennhastighet og trykkmåling er langt utenfor mitt felt. Jeg er igrunn litt nyskjerrig på hva som skjer med kruttkorna etter tja.. ett par dager eller ett par uker kontinuerlig tromling. Om de til slutt males opp eller om de forblir slik de var.

 

Jeg har iallefall mye tid til rådighet, Berry`s vibrator og 100x Mikroskop (Nerd-O-Skop). Dessuten har jeg heller ingen kjærring som klager over *brrrrrrrrrrrr* i flere dager i strekk samt strøm innad i leia og seriekobla brannalarm om Berry`n brenner motor.

 

Noen interesse ang dette samt hvordan jeg bør gjøre dette? OG før dere begynner, joda.. Skjønner at dette ikke vil bevise noen ting som helst. Men det hadde da vært "litt" interessant eller? Mulig det er bare jeg som begynner å bli rar :mrgreen:

 

BB John

Link to comment
Share on other sites

Sett i gang, Johnny boy!

Forslag: lad 210 patroner

 

Tromles

 

15 min - ta ut 10

15 min til ta u 10

15 min til ta ut 10

15 min til ta ut 10 til sammen 1 time tromling

1 time til ta ut 10

 

Fortsett inntil de 10 siste da bør du ha tromlet til sammen i 17 timer.....

 

 

Så tar du 5 av hver lot og demonterer og mikroskoperer minst 3 av dem, dokumenterer med billedbevis her, sammenlignet med utromlet.

 

Så får vi alle se om det er noen vesentlig forskjell.

 

Deretter begir du deg på banen og setter opp en kronograf, og skyter samlinger på banen over kronograf.

 

Da ser du fort om det er noen ØKNING i hastighet (bør være sikkert dette, dersom visuell inspeksjon ikke viser noen disintegrasjon av kruttet....

 

Samtidig ser vi også om det er noen spredning i maks minus hastighet og på samlingene.

 

Mye arbeid? Jada, og etterpå har du fått MYE mer respekt for Solli Braathen, Lien og Moen o g resten som mysommelig har drevet med slikt for å lage Ladeboken til vårt felles beste....

 

 

Når du er ferdig med første serie kan du starte på LANGTIDSTESTEN, hvor du tromler partoner 1 time, 4 timer, ett døgn, to døgn osv helt til alle skuddene er tromlet opp.

 

Jeg tipper at selv langtidstesten er trygg, sammenlign med våre tropper i Afghanistan og Irak, de kjører rundt daglig med ammokasser både til Miter og rifle, i den store sandkassen. Det er en tromle-test så god som noen, hadde dette vært spesielt farlig, hadde geværeene vært farligere for våre egne enn for Fi! - og det er de jo ikke, det fikk Fi smake da de forsøkte å renne over ende basen til våre gutter der nede.....

 

Men for all del, kjør test, og mikroskoper FØRST, før du går på skytebanen, og dokumenter alt med bilder.

 

Dette kan bli moro (kanskje Jakt eller Vapentidningen kjøper en veldokumentert og velskrevet artikkel også, du ha jo skrivetrening nok..... og kanskje friville vil gi deg en håndsrekning på banen? :D )

Link to comment
Share on other sites

Jepp.

 

Den første delen, altså tromling i 1 time med uttak hvert 15mins er jo grei. Den er også rimelig realistisk med tanke på at folk som tromler ferdigladet ammo (som forhåpentligvis tromler hylsene før lading) sjelden vil trenge mer enn ca 1 time for å få de blanke og fine igjen.

 

Jeg og er egentlig rimelig sikker på at ingenting vil skje. Derfor kan jeg godt skyte dem. Men for å være helt sikker tror jeg at jeg vil bruke Super Blackhawken og lade relativt feige special ladninger. Jeg trenger da:

 

1 Mantlete kuler (Veid for å luke unna de store forskjellene i vekt)

2 Nye hylser uten no dritt innvendig (44 Spec/Mag) som også er trimmet like lange.

3 Tennhetter av god kvalitet.. Match?

4 Kronograf.

5 Tid..

 

Jeg har Nr 5.. Dårlig med resten. Kronograf blir kjøpt rimelig snart, resten er det så som så med til jeg får litt bedre råd her. Engang uti Mars, om ingen er veeeldig interesserte i å donere bort noe selvsagt..

 

Det med å tromle dem i dagesvis kan vi komme tilbake til etterpå

BB John

Link to comment
Share on other sites

Man kan rett og slett ikke tromle ett krutt og overføre resultat over på alle andre, og da blir det vanskelig å kunne trekke noen fornuftig konklusjon.

 

Sikkert sant det.

 

Personlig så har jeg gått litt lei av å se på tråder som gjerne blir 15 sider lange ang slike ting, der folk tror og kaster ting frem og tilbake. Hva som skjer med det jeg gjør for folk ta for hva de vil. Absolutte sannhet blir det sikkert ikke. Men jeg har no iallefall prøvd mitt beste.

 

Spør du meg så hadde det væt flott med flere som akkurat meg, dog det er vel mange som ikke er helt enige på akkurat det :mrgreen:

 

BB John

Link to comment
Share on other sites

Tipper vi begge kjenner en kar med kronograf m. stativ, så det kan du antakelig spare deg.... allfall foreløpig.

 

Hva er galt med å tromle blykuler, egentlig? Og omladde hylser? tromles like godt både inni og utapå der....

 

Tennhetter er det verre med, ryktes det.

 

Uansett om overførbarhet til ulike kruttsorter ikke er til stede: ETT datapoint er verdifullt, dette er et felt spekket med myter etter at Braathen kom i skade for å publisere en artikkel i Våpenjournalen, som han senere trakk tilbake (for dårlig kvalitetessikring sa han på Nettet), hvor det egentlig mest sannsynlig var snakk om en dobbeltladning.

 

Har vi først ett datapunkt, kan jo andre ta stafettpinnen videre?

(Jeg burde vel ta ansvaret for Blue Dot, ettersom jeg har stort lager! :D )

 

Men bli enige om en standard testprosedyre slik at alle som har lyst kan gjøre det mest mulig likt.

Link to comment
Share on other sites

Mikroskop: tror for ølvrig at 100 ggr forstørrelse er alt for mye.

 

Har tilbragt mer enn 7 år av mitt liv på å mikroskopere korninger og vile tro at 30 ggr er mer enn nok, muligens alt for mye til å si noe fornuftig om så store og grove korn det her er snakk om, en skal neppe mikroskopere eventuelt støv, bare slå fast om det finnes, og kunne anslå noenlunde om mengden støv (insignifikant mengde, signifikant mengde, mye støv, nedbrutte korn)

 

Jeg har 30 ggr håndholdt - det er mye det også, dessverre har jeg da ingen mulighet for å lage bilder, en trenger som minimum en skikkelig SLR med macrolinse. I sin tid hadde jeg Polaroid på microskopet, som laga utmerkede bilder for formålet korninger p320 til p1000. og da mener jeg mikroskopet hadde 64 gg forstørrelse.

P320 er bittesmå korn sammenlignet med kruttkorn.

Link to comment
Share on other sites

Ang blykuler og tromling så ser jeg først og fremst for meg at mediet blir veldig grått.. Samt at man ender opp med mange rare kulevekter etter en stund, det blir sikkert ikke snakk om veldig mange graina her men.

 

Men det er jo noe jeg kan sjekke til imorra. 5 kontrollveide blykuler rett i tumblern og la den stå til imorra tidlig. Så får vi se. Mediet mitt er uansett så skittent at det snart er tid for utskifting.

 

Ang hylser så er mine meget meeeeget godt brukte. Aldri trimma. Sikkert variasjoner i halsen så det duger etter. Og det vil vel ikke bli helt bra med tanke på at man skal prøve å luke unna de fleste variabler?

 

Ang tennhetter.. Har bare Fiocchi. Vet ikke helt hvor stabile de er, unntatt at de funker hver gang.

 

BB John

Link to comment
Share on other sites

Mikroskop: tror for ølvrig at 100 ggr forstørrelse er alt for mye.

 

Har tilbragt mer enn 7 år av mitt liv på å mikroskopere korninger og vile tro at 30 ggr er mer enn nok, muligens alt for mye til å si noe fornuftig om så store og grove korn det her er snakk om, en skal neppe mikroskopere eventuelt støv, bare slå fast om det finnes, og kunne anslå noenlunde om mengden støv (insignifikant mengde, signifikant mengde, mye støv, nedbrutte korn)

 

Jeg har 30 ggr håndholdt - det er mye det også, dessverre har jeg da ingen mulighet for å lage bilder, en trenger som minimum en skikkelig SLR med macrolinse. I sin tid hadde jeg Polaroid på microskopet, som laga utmerkede bilder for formålet korninger p320 til p1000. og da mener jeg mikroskopet hadde 64 gg forstørrelse.

P320 er bittesmå korn sammenlignet med kruttkorn.

 

Har håndholdt 60x-100x

 

Ang bilder så er det rimelig low tech løsning med digicam igjennom linsa. Men det blir faktisk ikke så ille. Kan prøve en test her straks så får du se.

Link to comment
Share on other sites

Har du 38 / 357?

 

I så fall kan jeg donere la oss si 300 engangskutte hylser av canadisk opprinnelse (politiammo), renset, tromlet, polert og ferdig til ladning.

 

44 er det verre med, kuler likeså, men jeg henta 60 70 kilo bly i forrige uke.....

 

Dårlig med 357 her i huset ja. 44/45Lc og 45acp. Mest lyst til å bruke 44`n til dette egentlig.

 

BB John

Link to comment
Share on other sites

Bildet:

 

Personlig mener jeg dette er for STOR forstørrlese, ett og ett kruttkorn sier ikke så mye, det ER variasjon fra korn til korn helt naturlig.

 

Jeg tipper 20x ville ha gitt bedre oversikt. Det vil være lettere å si noe om korninger nå man har oversikt over et statistisk utvalg av korn, for å si det slik. Da ser en også støvet, som vil avleires på korn og ligge mellom dem som et lite teppe, når en leter litt.

 

Drevet med slikt i jobben jeg.

Link to comment
Share on other sites

Bildet:

 

Personlig mener jeg dette er for STOR forstørrlese, ett og ett kruttkorn sier ikke så mye, det ER variasjon fra korn til korn helt naturlig.

 

Jeg tipper 20x ville ha gitt bedre oversikt. Det vil være lettere å si noe om korninger nå man har oversikt over et statistisk utvalg av korn, for å si det slik. Da ser en også støvet, som vil avleires på korn og ligge mellom dem som et lite teppe, når en leter litt.

 

Drevet med slikt i jobben jeg.

 

Fullt mulig. Men det er alt jeg har :wink:

Uansett så burde kronograferinga være mere interessant enn bildene spør du meg

 

BB John

Link to comment
Share on other sites

Et bilde er kanskje illustrerende, men det gir ingen kvantitative data. En kronograf og ikke minst mikrometer vil si langt mer om det som faktisk teller: Trykket.

 

Men tilbake til formålet med prosjektet og mulighetene til en konklusjon.

Hvis man kan påvise trykkøkning etter x antall timers tromling er det greit nok, man har bevist at det kan skje. Men hva om dere ikke merker noen forskjell? Vil dere tørre å anbefale andre å tromle patroner da?

Link to comment
Share on other sites

Ser ikke bort ifra at det går an å ta bilder igjennom et std forstørrelseglass ala typen man bruker/brukte til DIAS og lignende. Vet ikke helt hvor mange x de forstørrer. Det er uansett en ting jeg kan sjekke neste helg.

 

BB john

 

Slike diasbetraktere ligger vel på 10X eller 20X og ville funke fint tror jeg - også kunne du ta ut SUSPEKTE enkeltkorn med 60X event 100X og gi oss et nærmere blikk.

 

Da fikk vi det beste av begge verdener, OM det er slik at kruttkorn brytes ned (tviler, det er små energimengder det er snakk om, spesifikk vekt på krutt er lav, det betyr også lite energi, samt at krutt er plast, som er utrolig hardt og seigt, noen få korn kan jo stanse ei progressiv presse......)

 

Prøv det og la oss se!

Link to comment
Share on other sites

Et bilde er kanskje illustrerende, men det gir ingen kvantitative data. En kronograf og ikke minst mikrometer vil si langt mer om det som faktisk teller: Trykket.

 

Men tilbake til formålet med prosjektet og mulighetene til en konklusjon.

Hvis man kan påvise trykkøkning etter x antall timers tromling er det greit nok, man har bevist at det kan skje. Men hva om dere ikke merker noen forskjell? Vil dere tørre å anbefale andre å tromle patroner da?

 

Jeg ville fortrekke at all skyting utsettes inntil vi har kjørt hele testen (men da må vi bestemme prosedyre, se forslag over, det kan revideres!), og fått ALLE bildene, slik at flere av oss kan se, sturdere og vurdere....

 

FØR noen begynner å skyte vilt.

 

Konklusjon: Ja selvfølgelig! Det er jo slik ladedata overhodet blir tatt fram, en lader, kontrollerer trykktegn, trykk, hastighet og variasjon. Proffer grafer resultatet og noterer mår hastighetsøkning vs trykk avtar og sier at man da har nådd maks trykk, litt forenklet sagt.

 

Men ettersom vi kun har data for en kruttype og ett kaliber, står vi i samme situasjon som når man utvikler tryggge ladninger:

 

Man har et resultat, man gjør en vurdering.

 

La oss si at tromling ikke viser nevnevedrig nedbryting visuelt etter 10 timers tromling.

 

Da er det antaklig trygt å starte prøveskyting av lotene opp mot 10 timers tromling, alt mens man noterer trykk, munningshastighet, variasjon i samme og samlinger.

 

Dersom man ser noe urtovekkende vabrytes prøveskyting øyeblikkelig, og man noterer hvilken lot det dreier seg om, og finner ut hvor lenge den er tromlet.

 

Så kommer vurderingen inn i bildet: la oss si at man har funnet at inntil 9 timers tromling ikke gir øking i trykk, utgangshastighet eller noe særlig større varaisjon i samme. Men 10 timer viser en mindre men for så vidt sikker trykkøkning.

 

Personlig ville jeg da si at tromling KAN gi trykkøkning, men for dette kalibret og denne kruttypen (i allefall denne kruttlot'en) er 8- 9 timer sikkert, men jeg ville anbefale max 4 timer, for å ha en sikkerhetsfaktor.

 

Er ikke dette samme type argument som det å finne trygge ladedata for et våpen og kaliber en er uvant med, altså noe en hjemmelader må lære seg?

 

Uansett, det ville være moro å se noen bilder.

Link to comment
Share on other sites

Jo, du vil kunne komme med en konklusjon for en gitt kombinasjon. Mitt poeng er bare at antall tilgjengelige krutt og kaliber (med dertil variabel fyllingsgrad) gjør at dette ikke har stor verdi. Skal man få noe virkelig nyttig må det være mulig å trekke bredere konklusjoner.

Vi har per i dag en etablert regel om at man ikke skal tromle skarp ammunisjon. Den eneste virkelige gevinsten med et slikt prosjekt ville være om man kunne bevise på et generelt grunnlag at dette ikke er problematisk, og det ser jeg virkelig ikke hvordan man kan gjennomføre med akseptabel sikkerhet.

Link to comment
Share on other sites

Et bilde er kanskje illustrerende, men det gir ingen kvantitative data. En kronograf og ikke minst mikrometer vil si langt mer om det som faktisk teller: Trykket.

 

Men tilbake til formålet med prosjektet og mulighetene til en konklusjon.

Hvis man kan påvise trykkøkning etter x antall timers tromling er det greit nok, man har bevist at det kan skje. Men hva om dere ikke merker noen forskjell? Vil dere tørre å anbefale andre å tromle patroner da?

 

Kommer ikke til å anbefale noen noe som helst jeg. De får se resulatene så får de selv bestemme hva de vil gjøre.

 

Mikrometeret er ikke no problem. Jeg trenger sårt de komponentene da. Lite jeg kan gjøre før de er på plass. Hylser og kuler skulle vel ikke være noe problem, hettene er det verre med. Hadde jo vært aldeles strålende om noen hadde donert bort noe. Men jeg holder ikke pusten for å si det slik. Vet hvor jævlig det er å skaffe slikt for tida.

 

BB John

Link to comment
Share on other sites

Slike diasbetraktere ligger vel på 10X eller 20X og ville funke fint tror jeg - også kunne du ta ut SUSPEKTE enkeltkorn med 60X event 100X og gi oss et nærmere blikk.

 

Innbiller meg at det skal finnes en justerbar sak i ett skap hjemme i dalen. Tror den gikk ifra 10x til veldig mye :!:

 

Det sammen med et DIAS lysbord som også fins i samme hus burde funke veldig greit. Da skal det ikke stå på lyset iallefall.

 

BB John

Link to comment
Share on other sites

Jo, du vil kunne komme med en konklusjon for en gitt kombinasjon. Mitt poeng er bare at antall tilgjengelige krutt og kaliber (med dertil variabel fyllingsgrad) gjør at dette ikke har stor verdi. Skal man få noe virkelig nyttig må det være mulig å trekke bredere konklusjoner.

Vi har per i dag en etablert regel om at man ikke skal tromle skarp ammunisjon. Den eneste virkelige gevinsten med et slikt prosjekt ville være om man kunne bevise på et generelt grunnlag at dette ikke er problematisk, og det ser jeg virkelig ikke hvordan man kan gjennomføre med akseptabel sikkerhet.

 

Jeg har en mistanke om at den etablerete regelen egentlig stammer fra Svartkruttets dager, og DEN GANG hadde det noe for seg fordi svartkrutt er en mekanisk blanding, ikke en ekstrudert plast som røyksvakt krutt er.

 

Uansett, så lenge det er snakk om noe så troskyldig som å tromle noen patroner et bestemt tidsrom, demontere dem v.hj.a kulehammer og slå kruttet forsiktig ut for avfotografering under forstørrelse, for felles bekreftelse eller avkreftelse av evbentuelle myter, hva er galt med det?

 

Og hva er galt med å etablere en felles måte å kjøre en slik test på slik at flere kan delta på lik linje?

 

Så kan vi fellesskap bestemme hva som er sikkert å skyte eller ikke, etter av bilder foreligger.

 

Vi har omtrent 1000 svært interesserte potensielle deltakere her, som har nesten alt som er nødvendig for å være med.

 

Så hvorfor ikke gjøre et forsøk, det er neppe farlig å finne ut at en etablert praksis kan vise seg å være overdrevet eller rent ut feil?

 

Jeg tror sannelig jeg skal sette i gang et forsøk her, jeg har endel hundre "feilladninger" som allikevel skal demonteres, kruttet samles sammen og brennes (ukjente loter, men jeg har dem sortert, slik at FØR - ETTER kan demonstreres), men jeg vil gå direkte på langtesten: tromle ett døgn, to døgn osv osv, kanskje opp til tre uker? Så får vi se.

 

Må bare finne diaslupene mine, de er stallet bort etter at dig-kamera kom i hus.

Link to comment
Share on other sites

Jeg skal selvfølgelig ikke nekte dere noe som helst, jeg er bare skeptisk til hvilke konklusjoner man kan trekke av slike forsøk. Dagens regel er helt sikkert overdrevent konservativ, men det er i det minste en regel som feiler på riktig side.

Problemet slik jeg ser det er faren for å trekke konklusjoner på mangelfullt grunnlag. Hva vet vi egentlig om de mekaniske egenskapene til de forskjellige kruttsortene som finnes på markedet? Hvor mange krutt må man teste før man kan si noe om alle?

 

Man kan selvfølgelig lage "spesialregler" ut fra en slik test, feks at pistolpatroner og N340 tåler over 10 timer med tromling. Problemet er bare at når kunnskap spres så har evt begrensinger en tendens til å forsvinne. La denne testen bli fortalt videre noen ganger og plutselig er det trygt å tromle alle kombinasjoner så lenge man vil. Og det er vel ikke det dere ønsker?

 

Det blir litt som å lade 38 spesial i en 357-revolver. Du vet at man kan gå rett på max-ladninger. men man forteller ikke dette til en nybegynner. For da kan det hende at han gjør det samme når han skal lade 357 magnum...

 

Så dere må gjerne forske på dette, men tenk dere veldig godt om før dere trekker noen konklusjoner og deler de med andre.

Link to comment
Share on other sites

Joda. Jeg skjønner poenget.

 

Men jeg er også tilhenger av at folk er litt kritiske og tenker litt selv. Men jeg forstår at det er mange som ikke gjør akkurat det, og det er det lite jeg kan gjøre noe med. Noen vil vel påstå at jeg er en av dem :wink:

 

Jeg er litt usikker. Burde jeg fortsette eller la det være. Fortsetter jeg så kommer jeg nok mest trolig ikke til å publisere noe på Kammeret. Da legger jeg det heller ut på en egen side.

 

Ang eksperimentet så er jeg så godt som 100% sikker på at ingenting vil skje. Ikke etter 1 time. Kommer noe til å skje så er det etter langtesten på flere dager/uker. Jeg innbiller meg at jeg leste en lignende amerikansk test for noen år tilbake. Om det var i ett blad eller på et forum det husker jeg ikke. Skal ikke forundre meg om Keith har den testen, han er jo glad i å samle på sånt.

 

Jeg er trolig også stemplet som "Tulling" over hele skytternorge pga denne posten. Men akkurat det plager meg ikke så mye. Mer enn nok tullinger i denne sporten. Det er sikkert plass til enda en.

 

En ting er iallefall sikkert. Jeg trenger komponentene hvis jeg skal fortsette. Ellers så kan dette ta tid.. Kuleproblemet har jeg løst med å bruke blykuler sortert etter vekt. De tåler tromling. De tåler myye tromling. Tromlet en kule sammenhengende ifra kl23 igår til 12 idag. Fargen gikk ifra sølv til nedgravd-og-spadd-opp-igjen-etter-20-år grå. Men ingen tap i vekt som kruttvekta mi greide å fange opp.

 

BB John

Link to comment
Share on other sites

John!

Om ikke annet så har du funnet utgangspunktet for en stålende business:

 

Tromling av blykuler!! Din poetiske beskrivelse av hvordan de ser ut etter 12 timer i trommelen satte følgennde tankerekke i gang:

 

Folk har i mange år gravd opp kuler rundt Gettysburg og andre slagsteder.

Før eller siden tar DET slutt.

Det vill altid være etterspørsel etter slike memorablia (One Borne Every Minute)

Sett opp en liten nettbutikk eller noe, skaff deg støpetang for tidsriktige kuler, bænk dem til noe med en hammer (treningssak) og tromle dem, selg dem på nettet, eller auksjoner dem bort på E-bay for fantasipriser!!

 

---------------

 

 

Jeg har som nevnt endel 38. Spes som skal destrueres allikevel, noen hundre.

 

Jeg kan donere en del av dem til det gode formålet, så sparer jeg meg litt av en kjempejobb, sortert etter kuletype, og settedybde, slik at det er samme kruttype det er snakk om, så kan du tromle, før du slår ut kulene, mikroskoperer og fotograferer. Noen inneholder krutt, andre ikke, men det er i allefall et startpunkt.

 

Fordelen for deg er at du blir eier av sizede, blanke .38 Spec hylser med fersk og fin tennhette, det er mangel på tennhetter. Blyet kan resirkuleres, hylsene trenger bare å åpnes bitte lite granne, få nytt krutt og kule, og du har leketøy på banen dersom du står ved siden av en .38/357 eier.

 

Men jeg mener absolutt du skal legge ut bildene HER, vi skal hverken oppfordre noen til å skyte eller tromle vi, bare dokumentere hvordan det SER UT.

 

Så kan vi ta stilling til dette ut fra konkrete DATA ikke synsing.

Link to comment
Share on other sites

Nja. Jeg vil helst gjøre det skikkelig med det samme. Dvs skyting også.

Bedre å vente på at komponentene kommer på plass enn og forhaste frem noe her. Får vel nok kjeft ifra før av om jeg skal gjøre det sånn halvveis og mener jeg :mrgreen:

 

Men vil du på liv og død gi meg hylser så ok.. Sier ikke nei takk. Tror jeg har en viss anelse hva kilden til de hylsene er og. Jeg hadde en liten pose av de selv liggende.

 

BB John

Link to comment
Share on other sites

Jamalot

Skal du bruke 44'en, så bruker vel den LP hetter, og det finnes det vel en eller annen plass. Har også noe kobberbelagte 44 kuler også.(500 i esken)

Jeg har også SR og SP hetter en eller annen plass, men jeg skal flytte om ikke så veldig lang tid, så jeg har ikke helt oversikt over hvor de er. Tror de er mellomlagret en eller annen plass....

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...