Jump to content

Kombi til småvilt - 20 + 22 hornet eller 6,5 x 57 r


småviltjegeren

Recommended Posts

Hei

 

Jeg har prøvd å søke på nettet etter informasjon om kombi til småvilt - rype, skogsfugl og hare.

Ser etter en nett kombi, derfor kal 20. Så ønsker jeg kragepatron i brekkvåpen..

Er det noen med erfaring med kalibrene som har synspunkt når det gjelder kalibervalg rifleløpet?

Pris på skudd og jakt på større arter er av mindre betydning.

 

Har sett tråden med 20 + 22 hornet kombien.

Link to comment
Share on other sites

Hei og velkommen til forumet!

 

22 Hornet er jo en godt brukt patron som har sin fanskare, men den er kjent for å være vrien når det gjelder presisjon og den kan være mer følsom overfor små variasjoner i ladningen i forhold til større patroner.

Da kan jo for eksempel 5,6x50R være et alternativ i 224 segmentet. 5,6x50R er for å si det veldig enkelt en halvbror til mer kjente 222Rem dog med krave.

Ellers kan du jo bevege deg opp til 228 familien og da 5,6X52R. Det er en patron som regnes som en veldig god rådyrpatron.

6,5X57R som du også har tatt med er jo veldig lik 6,5x55 i ytelse.

 

6,5 har noen fordeler i forhold til 224 eller 228 og det er at det er et meget godt utvalg av kuler i 6,5 - selv om det begynner å bli veldig bra i 224 og. I 228 er det lite utvalg av kuler i forhold til de to andre. 6,5 kuler tåler mer vind og er dermed mer egnet i røft jaktvær - spesielt hvis du skal skyte på litt lengre hold enn 100-150m. 6,5 funker også bra på storvilt.

 

Personlig har jeg ikke noen egen jakterfaring med disse patronene - har kun skutt litt moro med dem. Selv har jeg en kombi i 6,5X55, og skal jeg ha et nytt kombinasjonsgevær vil jeg gå for 20 i hagla og 6,5X57R i rifleløpet. Dette rett og slett for det gode utvalget i 6,5 kuler og for de gode allround egenskapene til 6,5 kalibrene.

 

Desverre kan jeg ikke hjelpe deg noe mer, men jeg har da i alle fall hjulpet deg med å løfte tråden! :wink:

 

Lykke til og skitt jakt!

Link to comment
Share on other sites

Nå er vel jeg en av de som har skrevet endel i den tråden du henviser til, men nå har jeg fått litt kjøtt (på baken) i sekken, og kan bare si at jeg er kjempefornøyd.

 

Har fellt 8 harer med haglepipa, 11 med riflepipa, og et partre fjellryper 1 med hagla og 2 med rifla. I tillegg en del kråke, måke og ravn, med riflepipa. Sånn for å få litt erfaring.

 

Når det gjelder 22 Hornet, så er dette en fortreffelig småviltpatron, med god effekt i viltet, uten å blåse det til himmels. Til haren, har jeg bare brukt Sierras 45gr Hornetkule, med godt resultat. Men til rype har jeg brukt S&B sin 45gr RN FMJ, og den gav perfekt resultat.

Sabattien var enkel og få til å gå bra, den samlet brukbart med det meste, dvs kuler og fabrikkammo beregnet for 22 Hornet. Jeg måtte jo selvfølgelig prøve med både 50gr Norma FMJ, og Remington sin 55gr. Men begge disse samlet for dårlig, dette resonerer jeg meg frem til at det var for lange kuler i forrhold til fart og riflestigning.

 

På den andre siden, er jeg ikke tilhenger av "one size fitts all", eller en børse til alt. Derfor valgte jeg å anskaffe meg en egen småviltkombi, i tillegg tl drillingen min som blir brukt på feks rev og rådyrjakt hjemme på sørlandet. Kombien står alltid parat i finnmark, der jeg jobber fast turnus. Der er det bare småvilt, så derfor en ren småvilt kombi.

 

Du er ikke nødt, men det er en stor fordel å lade selv til 22H, siden flere har dårlig resultat med S&B sin ferdigladde 45gr RN FMJ, lader du den selv, går den helt 100. S&B kula er den beste rypekula som jeg har funnet til nå.

 

Når det gjelder vind drift, så er det ikke så ille, på de avstandene som en kombi gjerne brukes på, jeg pleier bare å holde i ytterkant av treffsone, inn i vinden, så driver kule inn på plassen sin. Jeg skjøt min kombi inn med kikkert, en Leo 2-7x33, men den kom fort av, grunnen var at de åpne siktene falt bra for meg. Med jernsikter har jeg fellt både hare, rype, ravn og måse på opptil 135 meter, og jeg føler ikke det som noe problem, over dette har kaliberet i seg selv en begrensing. Skal du jevnlig bruke rifle pipe på over dette holdet, hadde jeg heller vurdert en ren boltrifle, med siktemiddler, kaliber samt avtrekk som er beregnet for formålet.

 

Hadde jeg stått over valget i dag, med den nye erfaringen, så hadde jeg valgt det samme igjen.

 

normal_Sabatti_kombi.jpg

Her har du den, under ammotest og innskyting, med kikkert montert, denne er nå ikke på lengre :D

 

normal_Sierra_10%2C0.jpg

Og slik gikk den med Sierra 45gr, 2 første tett, og 3dje litt ut, skutt på 100 meter. S&B sin gikk helt likt med samme ladning. Mere en godt nok til småviltjakt.

 

Lykke til med småvilt kombivalget.

 

Edit: i tillegg får du med deg 25 patroner i bukselomma, uten at det buler for mye :wink:

Link to comment
Share on other sites

Har du tenkt å kjøpe nytt eller brukt? Kombier som ikke klarer storviltkravet ville jeg kjøpt brukt. Da de er mindre populære en de grovkalibrede, slik at du kan få gode priser.

 

Er du ute etter brukt er Heym 22s ekstremt lett; 2,5kg. Her er en til salgs i sverige:

http://www.blocket.se/vi/20095354.htm?ca=23_15_s

7620844036.jpg

Denne er i kal 16 og .222 rem, men de finnes i kal 20 også. Kjøper du en brukt kombi i .222 er det en lett jobb for en børsemaker å brotsje opp kammeret til 5,6x50r magnum, slik at du får randpatron. Denne kombien har én slaglås, en avtrekker og løpsvelger. Hvis du tror du trenger å bytte raskt mellom rifle og hagle, bør du kjøpe en med to låser, og to avtrekkere, men til ren småviltjakt er det sansynlighvis mindre aktuelt.

 

Kaliber 16 er egentlig et fantastisk kaliber og en kombi i 16 er ofte svært smekre. Tør du kjøpe 16, vil det ofte være mulig å gjøre svært gode kjøp, da mange mener det er ukurant. Det er det ikke, og vil neppe bli det heller.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...