Jump to content

Länets tredje vackraste veteran 2008 - en jämthund


Jämta

Recommended Posts

Och inte vilken jämthund som helst, utan min gamle man är det 8) Tillika pappa till Senderos hund..

 

Dagen började här tidigt, då jag hade besök av en presumtiv delägare på en av de yngre hundarna och sedan bar det av 20 mil neröver till mästarutställningen. Först var det förhandsgranskning av mästarveteranerna och därefter av de yngre mästarhundarna.

 

När detta var avklarat var det dags för årsmötet, fika etc. och sedan var det så dags för utslagstävlingen. Först ut var veteranerna, där 3 hundar gick till final och jag och gamlingen var otroligt nog en av dessa :shock:

De veteraner som gick till final var; en Jämthund, en Flat coated retriever och en Grand danois.

Sedan var det dags för de yngre mästarhundarnas utslagstävling och när allt detta var klart fanns det även där tre hundar till final: En Landseer, en Storpudel och en Keeshond.

 

När utslagstävlingarna var klara och finalhundarna utsedda, så bröts det för supé, som denna gång bestod av potatisgratäng, fyllda kycklingfiléer, flera olika sallader och ett mkt gott bröd. Efter kaffet, så var det då dags för finalerna och som jag redan skrivit som kom jag och den gamle på en hedrande 3:e-plats, som vi är mkt nöjda med 8)

 

I den yngre mästarklassen vann Landseer och på delad andra plats kom Keeshonden och storpudeln, då domaren fann dem båda vara utmärkta exemplar av vardera ras och inte kunde skilja dem åt i kvalitet.

 

Himla roligt att vara där igen och stämningen var som tidigare på topp.

 

090221-rix-i-ringen.jpg

 

090221-rix-huvud.jpg

 

Sista bilden innan kameran tyvärr dog av batteribrist, med matte bakom kameran visar den fina rosetten :wink: Vi fick även en del hundfoder, några tuggben, hjärtformat hundgodis och ett presentkort på 10 kg KLASS hundfoder (färskfoder)

 

090221-rix-1.jpg

 

Domarens kommentar: En väl bibehållen jämthane av utmärkt typ, fint balanserad exteriört, mkt bra lynne, rör sig lätt och smidigt med bra steg. Har allt en bra jämte ska ha och han var djupt imponerad av att hunden fortfarande jagar aktivt :D

 

Så vi är både glada och stolta här hemma nu :wink:

Link to comment
Share on other sites

Ja, för att vara inne på sitt 11:e år så är han riktigt fin. Visst, han är inte lika maffig som när han var i sina bästa år, men som sagt; väl bibehållen a054.gif

 

Vi ser fram emot fina älgjaktsdagar med honom även till hösten :D

 

Jag tror inte du blir missnöjd om du skaffar dig en jämte :wink:

 

Tack även till dig jaktlykke :)

Link to comment
Share on other sites

Han är född 1998, började sin jaktliga karriär 1999 med ett antal fällda älgar redan första hösten och är nu uppe i dryga 150 fällda älgar för honom och de flesta är skjutna på ståndskall, men en del är fällda på gångstånd också och vi hoppas som sagt att den siffran drygas ut lite nu till hösten :wink:

 

Så länge han orkar och vill jaga, så kommer han att få jaga, om än inte varje dag längre av naturliga orsaker :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...