Jump to content

Vekt på Lapua hylser


Rufus

Recommended Posts

Fikk 100 nye 6.5x47 og 308win Lapua hylser i går. I et innfall fant jeg ut at jeg skulle veie og sortere dem i grupper. Begynte med 308win hylsene. Største avik i hylsevekt var 1,4gr og en tydelig samling rundt 173gr. Var veldig fornøyd med dette og gledet meg til å veie 6.5x47 hylsene. Største avik ble 2,5gr og ingen tydelig sammling :( .Hadde forventet at 6,5x47 hylsene var jevnere enn 308.

Så små variasjoner i hylsevekt har sikkert ingen betydning for den skytingen jeg bedriver men det gir ro i sjelen å vite alt er likt.

Veide alle hylsene to ganger for å utelukke feilmålinger. Fikk samme resultat begge ganger.

quickbolde004.jpg

 

quickbolde003.jpg

Hvorfor kan man ikke klikke på bildene for å få full størlse.

Hvor store bilder er det plass til?

Link to comment
Share on other sites

Har faktisk lest på Benchrest.com om folk som har vært missfornøyde med jevnheten på 6.5x47 hylsene. Egentlig er det merkelig at ikke Lapua legger sjela si ned i å lage sine aller beste hylser i sitt eget nye kaliber. Skriv epost til Finland og klag, så kanskje du får noen fler i posten. Ikke det at jeg mener avviket er så fælt, men at det er dobbelt så stort som 308'n er klart iriterende..

Slik jeg leser diagrammet ditt, ville jeg delt 6,5x47hylsene i to grupper. Fra 159,9-160,9, og 161,1-161,9, hvis det skulle være pirkenøye altså..

Link to comment
Share on other sites

Er da alikevell heldig du da. Tenkte eg skulle gjøre det samme med de nye hylsene til 338rumen min!! Federal hylsene eg har var helt greie, men eg fikk 2 pakker a 100stk remington hylser som eg ville sortere. Den ene pakken hadde variasjoner på ca 5gr, men den andre var helt opp i 10gr variasjon.

 

Har alikevell klart meg bra da det helst var enkelt individer av hylser som var i hver ende av skalaen. Og så har eg delt de opp i forsjellige pakker slik at eg har ca 1gr variasjon på hylsene. Får skyte de 1 gang, så bearbeide de på lengden og utvendigt på halsen for så å sortere de en gang til tenkte eg..

Link to comment
Share on other sites

Litt rart, egentlig. At Lapua ikke har lagt mer ære i hylsene til sin egen kreasjon, mener jeg.

 

Mine første 6,5x47 Lapua hylser, som jeg kjøpte for et drøyt år siden, var så jevne i vekt at jeg ikke engang gadd å veie alle.. Etter å ha veid ca 50% av hylsene var det mindre enn et grain avvik..

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...