Jump to content

Lettvektshagler - slitestyrke


johals

Recommended Posts

Kan lettvekshagler (3 kg>) tåle like mange skudd som en "banehagle", når det er snakk om et kvalitetsmerke, f.eks. beretta?

 

F.eks. kan en beretta som veier 2,8 kg, tåle like mange skudd som ei beretta tyngre hagle???

Altså er det merke og ikke vekta som er avgjørende for hvor mange skudd den tåler før den begynner å bli slarkete o.s.v..?

 

For jeg vet jo at lette hagler har en låsekasse som er lettere og dermed tåler mindre skudd, mens tyngre hagler har en tyngre og mer solid låsekasse som tåler flere skudd. Men jeg ville ikke tro at ei beretta lettvektshagle skulle bli "skutt i filler" med det første??

 

John A. :)

Link to comment
Share on other sites

Er vel ikke vekta som gjør at du kan skyte ferre skudd med den, men at det er alluminiumskasse som det er i ganske mange lettvektshagler, i motsetning til banehagler som ar stålkasse om ikke jeg tar feil..

 

Hadde også vært litt interessant om noen visste forskjellen på antall skudd du kan skyte med en aluminiumskasse og stålkasse.

Har en beretta ultralight lux som jeg føler ikke har så veldig godt av å skyte en 100-150 smell i uka :roll:

Link to comment
Share on other sites

Det finnes helt sikkert unntak.

Beretta er jo kjent for å tåle utallige skudd og vare livet ut, og jeg vedder ganske mye på at en beretta lettvektshagle tåler ganske mange flere skudd enn for eksempel en yldiz lettvektshagle med tanke på slerk.

Hvis ikke har jeg blitt robba for ganske mange tusen hvis jeg bare kunne ha kjøpt en hagle til 4000 som tåler like mange skudd :shock:

Jeg har også hørt at aluminiums kasser ikke er så robuste som stålkasser, men 100 skudd i uka er vel ikke sååå mye at det ødelegger en hagle til 20 000?

Link to comment
Share on other sites

Men derfor er det jo en grei hovedregel at lettvektshagler ikke er egna for 100-150 skudd i uka....

Men..! Det kan vel finnes unntak?

 

Men du Stian? Hvor mange skudd har beretta hagla di gått da sånn ca.?

 

Er ikke helt sikker på hvor mange skudd den har gått med tanke på at jeg kjøpte den brukt, men jeg har sikkert skutt en 2000-2500 skudd med den uten noe som helst slerk..

Link to comment
Share on other sites

vel en lettvekst hagle er vel først å fremst ett jakt våpen så om man tar hensyn til det varer de nok lenge. skal man fyre i vei 150 smell i uka kan man jo godt ha ett våpen som er egnet for det. jeg føler det blir litt som å skru bil med skifte nøkkel i stedet for ta skrittet opp og innvestere i en fastnøkkel. det koster ikke mange kronene og du står ikke lenger i fare for at noe går sundt, du sparer i allefall inn kostnadene om det skulle sje.

Link to comment
Share on other sites

Må nok få kjøpt meg en ordentlig beretta banehagle ja.

 

En hagle på 2,8 kilo er jo ikke så veldig godt egna til baneskyting uansett, selv om jeg skyter møkka godt med den. :roll:

Grunnen til at jeg kjøpte den var jo at jeg fort ble stiv i armene når jeg gikk på støkkjakt med en hagle på 3,5 kilo, mens nå tenker jeg ikke over det engang.

:mrgreen:

Noen som vet hvor mange skudd f.eks en beretta 686 gold tåler før den må byttes ut, i forhold til en baikal for eksempel?

Link to comment
Share on other sites

vel baikalen til faren av en kompis har skutt 11 000 skudd igjennom 20 år uten nevneverdig stell utenom at den har vært å fått innvendig rens og sjekk vært 5. år av sikkerhets hensyn. den er akkurat like treg og trau som nye baikaler så den er nok godt for nye 11 000 skudd de neste 20 årene. så det er holdbart, ja! men noen skyte opplevelse, nei! disse skuddene kan dokumenteres med regning på pallekjøp av skudd.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...