Jump to content

Trykk med 150gr TTSX


Jørstad

Recommended Posts

Har QL Ver. 2.9.

 

Fant ikkje den kula di, men satte inn ei Barnes 150 grains TSXBT, tenkte den var den nærmaste og N150 krutt :

 

45 grain, 3438 bar/ 49875 psi, 827 m/s

46 grain, 3690 bar/ 53529 psi, 844 m/s

47 grain, 3964 bar/ 57493 psi, 862 m/s

47,5 grain, 4109 bar/ 59602 psi, 871 m/s

48 grain, 4261 bar/ 61802 psi, 880 m/s

 

Dei to siste dataene ligg i grenseland og rett over rød sone, sånn at du veit dette. Eg tar heller ikkje ansvar for dataene, eg er litt fersk innen QL, så du kan godt vente til du får ein annen sine inputs også, så ser me om det er riktig.

Alt frå 44 grains, så får eg gult felt på dataene dine, 47,5 gav lilla og 48 gav rødt felt.

 

42 grains viser 100% fyllingsgrad i hylsa, så du er vel i område av komprimerte ladninger med det kruttet der.

Link to comment
Share on other sites

Du får være litt forsiktig på slutten der då, så ikkje du får deg ein fin muskettrifle... 8)

 

Og tennhetta finn eg ikkje input på, så eg har ikkje sett inn den Federal hetta di, så det er sagt. Det kjem nok kanskje ein som har ein nyere versjon og kan kanskje sammenligen dataene, så vent litt før du tester patronene dine. :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Har nå vært å skutt TTSX'ene i kronografen, og resultatet

stemte utrolig bra med QL.

 

45gr N-11: ikke godt å si(kronografen viste ikke noe resultat av en eller annen grunn)

46gr N-11: 825 m/s

47gr N-11: 860 m/s

47,5gr N-11: 871 m/s

48gr N-11: 885 m/s

 

Kommer nok til å kjøre 48gr, den ga en hastighet som jeg er fornøyd med. Men kan desverre ikke vise noen bilder av kulene. (hadde med for lite papir :D ) men det papir som var der fikk i alle fall juling :D

 

Noen som vet ca. hvor mye trykket og hastigheten vill øke med temperaturen i lufta.

det var ca. 0 grader da jeg testet, va ville dette gitt ved 20 grader? (bukkjakten)

Link to comment
Share on other sites

Ja 48 grain gav rødt utslag på QL også, og auker du temperaturen, så kan du få ei litt kraftig ladning. Så vær forsiktig, du kan sikkert redusere ladningen med ca 0,5 grain i høg temperatur, så dette må du være obs på i ettertid. :)

 

Kjekt å sjå at teorien stemte på denne ladninga di då.. :D

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Hei Mauser68!

 

Hadde du kunne gjort meg en tjeneste å skjekket samme ladstige som ovenfor på QL,

bare med N540 krutt i stede?

Vet ikke hvilket krutt jeg skal gå i anskaffelse av, liker ikke å være usikker på brennhastigheten

på disse skytterlagskruttene(N11). Det er Topp til trening, men når man skal finne maxladning

liker jeg å sammenligne litt med laddata i andre tabeller, men dette blir ikke så enkelt når

man ikke sikkert kan vite hvilket krutt å sammenligne med.

Link to comment
Share on other sites

Låner denne tråden:

Kan noen finne trykket på. Løpslengde 27"

61 grains MRP 15 grains sierra hpbt .277 (270W)

62 grains MRP 135 grains sierra hpbt i .277.

63 grains MRP 135 grains sierra HPBT .277

 

 

Vi ladet våres Tikka 308 med 168 grains Barnes TSX, 61 cm pipelengde.

46 grains med N-540 V= 852 denne var noe hard men går greit for jaktladning.

Link to comment
Share on other sites

Har ikkje sett denne tråden før i dag, du Jørstad har allerede fått PM.

 

Sendero, veit ikkje kva COL du har tenkt og rekner med det er 135 grains Sierra HPBT du meiner på alle kulene og ikkje 15 grains, her er følgjande data med 84 mm COL.

 

61 grains MRP, 59997 PSI, 991 m/s, Lilla felt, dvs kraftig ladning.

62 grains MRP, 63748 PSI, 1008 m/s, Rødt felt, dvs maks ladning, forsiktig...

63 grains MRP, 67796 PSI, 1025 m/s, Rødt felt, dvs maks ladning, forsiktig....

 

Alle desse ladningene viser også over 100% fyllingsgrad på hylsa, så det er snakk om komprimerte ladninger, så vær obs...

 

Og eg tar ikkje ansvar for at desse dataene er riktige, det er kun til opplysning.

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar Col: 85,0mm

 

Vi testskjøt Norma 15 med 59 grains ladning i helgen V= 830m/s. Dette viste seg og være alt for slapt. Har ikke tid til å forske mer på dette kruttet før kongsbergturen men havner nok et sted rund 60-61 grains for ladning til mengdeskyting.

 

Gikk tilbake til N-560 og 60 grains. Denne kronograferte vi til 982m/s men det var 19m/s i hastighetsavik. Dette aviket er ikke ønskelig på langholdskytingen. Er denne ladningen trygg, ladeboken oppgir 60,4grains som maks, men med en 130 grains sierra kule.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...