Jump to content

Kikkert og ringer til Tikka 222


sjorgen

Recommended Posts

Nå er jeg ikke brennsikker på hvor langt 222 kan strekke seg, men det hadde vært moro å teste på 4-5-600 meter. Da må jeg vel kanskje ha meg noe bedre optikk enn Tascoen med alu-ringer som står på akkurat nå, så jeg trenger råd. Jeg har ikke så fryktelig mye peiling på akkurat optikk, men jeg har budsjett. Helst ville jeg hatt meg kikkert til 15k, men jeg har i grunnen ikke tenkt å gå over 2500, helst med ringer inkludert. Dette pga at det sannsynligvis blir innkjøp av både nytt gevær og optikk til sommeren, da med noe høyere budsjett. "Bedre å spare ei stund og kjøpe noe dyrere"; er vel det, men har uansett ikke tenkt å gå over 2500 mtp at jeg snart skal kjøpe nytt utstyr...

 

Retikkelen skal helst være noe a la dette.

ior-mp8-reticle.jpg

 

Ringer: de gamle jeg brukte var noen modifiserte Weaver-style alu-ringer. De var litt for brede for sporet på rifla, så jeg vet ikke helt hva slags ringer jeg kan kjøpe som passer.

 

Noen tips?

 

Om dere trenger mer info, må dere bare spørre.. Kult om noen har noen gode tips. :) Har vært inne på Opticsplanet og kikka litt, men jeg får ikke bestemt meg. Vet forresten ikke om de sender til Norge heller. :)

Link to comment
Share on other sites

det er ikke mange kikkerter i din prisklasse med lignende retikler på det der, eneste jeg kommer på i farten som kan være verdt å se nærmere på er kanskje falcon. Må inrømme at de gir mye for pengene og at de er solige mekanisk, nøyaktige klikk osv. "metric + MP20" er det du vil se etter på retikkelfronten der. ellers finnes massevis av kikkerter med mildot og lignende som kommer ned mot samme pris.

http://opticswarehouse.co.uk/products.asp?cat=249

 

hørtes ut som ringene du skal ha, så sant ikke du vil ha ei (tilta) base som du kan sette de ringene du alt ha på, skal være optilock ringer. de koster mer er kvalitet og går rett på det sporet du beskriver.

 

edit: retikkelet som heter ML16 er å nokså likt. 4-14x44 falconen tror jeg er akkurat liten nok til å passe i optilock ringmontasje sett at du har normalt løp i rifla.

http://www.falconoptics.com/pdf/FFPML16Master.pdf

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...