Jump to content

ny rifle med lyddemper


drevern

Recommended Posts

trenger sårt noen gode råd angånde nytt rifle kjøp, skal ha ei rifle med lyddemper som skal brukes på elg jakt og rådyr jakt på elg så blir det for å skyte i los, spare hørselen til unghunden min :D så der blir det ikke noen kjempe hold men på rådyr kan det bli litt drugere hold. jeg har sett på 6.5 og 308. har hørt man får den beste effekten på de litt grovere kaliberne. men jeg vil ha et med litt presisjon når jeg også skal jakte rådyr med den. nå er det tikka t3 6.5 som leder. hva kan dere anbefale :?:

Link to comment
Share on other sites

Hei og velkommen til kammeret 8)

Hvilken prisklasse er det du tenker på? har du tenkt på hvilken kikker og demper du skal ha på?

Tikka er sikkert ikke et dumt valg. Mange på forumet som anbefaler den.

Lykke til

Link to comment
Share on other sites

Hei!

Tror du kan bli knakende fornøyd med Tikka T3 i både 6.5 og 308!

Har prøvd en T3 Laminated i 6.5 hos en finsk kompis og det var en kjekk børse som var meget god å skyte med,

men dog litt tung i forhold til T3 Light feks.(tok finsk storviltprøve med den)

Jeg skyter selv med Sako 85 i 308 å er kjempe fornøyd, men denne er kansje litt drøy i pris.

 

Av dempere så finnes det mange gode alternativ, Hausken, BR og A-Tec er alle bra!

Jeg bruker en A-Tec Cmm-6 men til ditt bruk er kansje en av de lettere TMM-5 eller 6 bedre...

Hausken standar synes jeg også fungerer fint :)

Tror du kommer til å bli missfornøyd med ALM sin minste demper, om ikke vekt har ekstremt mye å si for deg.

 

Med en Meopta på toppen kan det bare bli bra, har hatt flere selv :D

 

Kansje Browning sin A-Bolt kunne være et alternativ også, hører mye skryt om den som et realt bruksvåpen :?:

Link to comment
Share on other sites

Hei, og velkommen til kammeret.no :)

 

Meopta er heilt kurrant optikk til mellomklasse å være. Når det gjelder kalibervalget, ville eg nok i ditt tilfelle valgt 308. Grunnen er meir rasktbrennande krutt enn 6,5, derfor blir det minimalt hastighetstap viss du tenker å kappe noke av løpet ved montering av demper. Jakter du elg med 6,5 og demper, skal du ikkje kappe mykje før du er under energikravet til storvilt. MEN no antar eg at du ikkje lader patronane sjølv (?)

 

Personlig har eg ein A-tec TMM5 på min Sako 75 i 3006. Synst det fungerer veldig bra. Antar at du veit hvilken demper du skal ha siden du ikkje spør om det, ellers finn du mykje på "Søk" funksjonen på kammeret viss du ønsker å sammenligne dei mange demperane som finnes i dag. Når det gjeld riflevalg er smaken som baken, liksom du kjøper en bil ;) Du gjer ingenting dumt ved å kjøpe en ny tikka. Det som garanteres er meget god presisjon både med og uten demper.

 

Lykke til med valget!

Link to comment
Share on other sites

Hva med dette forslaget:

Remington Mod Seven i 308win 8990-10490kr hos Arendal Jakt &friluft.

A-tec TMM5 3100kr inkl mont(?) hos Arendal J&F

Meopta Artemis 2-8x42 4990kr hos Winge, eller en Leupold VXIII 2,5-8x36 (tilbud) 3750kr hos Arendal

Leupold Dual Dovetail montasje ca 600kr hos Arendal J&F

 

Da får du en kort og hendig rigg, som er presis nok til rådyr på dertil egnet hold.

Hadde en XCR Seven tidligre, den gikk meget godt,15-20mm samling på 100m.

 

Det ligger en brukt mod Seven på siden til Arendal til 5500kr.

Link to comment
Share on other sites

Hei

Eg har ein slik rigg som du beskriver.

Men eg ville begynnt å sondere brukt markedet.

Gitt meg god tid, det dukker opp akkurat det du vil ha viss du bare venter.

Eg har en Tikka M590 i 308w med 47 cm løp eg bruker 150 grains PBP kuler.

Da har eg samme hastigheit som med 165gr og vanlig løpslengde.

Hausken std

Men denne er toppet med en Zeiss 3-12*56 ret 40

Siktet kan byttes ut med en S&B klassik brukt fra Jakt og Friluft.

Viss du bruker litt tid så tror eg du klarer denne riggen til din pris...

Riggen min blir brukt på allt fra Mice to Moose

Har nokre andre børser slengande, men er somregel denne som blir med på jakt.

Link to comment
Share on other sites

tenkte jeg skulle bruke litt tid på undersøke før jeg kjøper denne gangen da jeg ikke har det travelt. vet heller ikke hvilken demper jeg skal ha .har rett og slett lite greie på dette. ser det ligger noen brukte på markedet, er kansje ikke dumt å kjøpe et ferdig bygd våpen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...