Jump to content

Olje kolbe og forskjeftet


sirhitalot

Recommended Posts

Hei, jeg har lest ett sted at man burde olje treet på hagla på nye våpen, fordi fabrikken ofte ikke gjør dette godt nok. Jeg tenkte derfor å gjøre det nå på min nye Franchi falconet S. Det jeg lurer på er hvilken olje man burde bruke, det finnes jo spesielle "stock oils" der ute, men jeg mistenker at dette bare er "vanlig" olje i en fancy flaske, slik at du betaler mer for et produkt du kunne betalt lite for. Har stående en flaske ikeas "Vårda", ufarget treolje for utendørs bruk (inneholder linolje, treolje og blyfritt tørkemiddel), noe som burde virke bra i mine øyne. Har dere noen formeningere om dette, evt andre anbefalinger?

 

 

takk

Link to comment
Share on other sites

Ikeaoljen har jeg ikke testet, men utifra beskrivelsen låter det som en blanding av linolje, tung-olje og sikativ....

 

Det du skal være litt obs på er at mange av disse ute-oljene inneholder whitesprit som tynner :evil:

Dette er ikke bra for treverket i lengda, og stokkoljer bruker derfor vegetabilsk terpentin til dette formålet :D

 

Biltema har en ny linolje tilsatt sikativ, men jeg har ikke fått sjekket denne ennå....

Kan være verdt å ta en titt på den.

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde i utgangspunktet vært skeptisk til å bruke noe som ikke er beregnet på kolber til en så dyr hagle...men det er altså min "ryggmarksrefleks" og ikke fordi jeg vet hva denne Ikeaoljen består av :)

 

På nye kolber er det ofte slik at det først og fremst er åpne porer i veden som trenger behandling. Det kan gjøres med vanlig stokkolje, men går fortere hvis man bruker en porefyller.

 

Jeg er veldig fornøyd med CCL sine oljer. De har porefyller og stokkolje i sortementet. De flaskene ser små ut, men tro meg, de holder leeeenge.

Link to comment
Share on other sites

Ikeaoljen har jeg ikke testet, men utifra beskrivelsen låter det som en blanding av linolje, tung-olje og sikativ....

 

Det du skal være litt obs på er at mange av disse ute-oljene inneholder whitesprit som tynner :evil:

Dette er ikke bra for treverket i lengda, og stokkoljer bruker derfor vegetabilsk terpentin til dette formålet :D

 

Biltema har en ny linolje tilsatt sikativ, men jeg har ikke fått sjekket denne ennå....

Kan være verdt å ta en titt på den.

 

Det står ikke White spirit da, men kan "blyfritt tørkemiddel" være dette?

Link to comment
Share on other sites

Har aldri opplevd at whitesprit har funket som tørkemiddel for noe som helst.....

De fleste tørkemidler(sikativer) er basert på enten bly eller kobolt.

Antar at dette er koboltbaset og at prosentandelen i boksen er i området 1-2%...

 

Som nevnt i et annet svar er f.eks. CCL Gunstock Conditioning Oil drøy i bruk og koster ca.150,- for en flaske. Vet ikke hvor mange prosent det utgjør av det du ga for hagla,men lite er det. At den olja er god kan jeg skrive under på.....

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...