Jump to content

Blodspor for ettersøk!


SauerHansen

Recommended Posts

God aften folkens!

 

Jeg har en Parson Russel Terrier på 3 mnd ( min første hund) som jeg håper skal bli en god ettersøkshund med tiden, og jeg har i dag holdt av en plass på et kurs som skal være i juni 2009.

For 2 dager siden kjøpte jeg matblod for å begynne å trene hunden selv etter at jeg har lest det som står av tips på Jaktlykke sin side.

 

Det jeg nå lurer på er vel egentlig om det er lurt av meg som ikke har peiling på dette skal begynne på egenhånd, eller om jeg skal holde ut til kurset i juni?

 

Hvor lange skal de første sporene være, skal blodsporet være uavbrutt osv, osv :?:

 

mvh

Marius

Link to comment
Share on other sites

Mens du venter på sommeren: Gå på biblioteket og lån: Anne Igsi: "Viltspor" og Åke Sjøstrøm m. fl: "Ettersøk av skadet vilt".

 

Anne Buviks "Ettersøkshunden" er også verdt å lese.

Link to comment
Share on other sites

"Anne Buviks "Ettersøkshunden" er også verdt å lese"

Men vansklig å få tak i :|

 

Jeg kjøpte "Ettersøk - opplæring, trening og bruk av ettersøkshunder" av Magne Klokset, dette er ei god bok (kansje litt vinkla når det gjelder rasevalg), som tar for seg det å trene opp en ettersøkshund.

Kan bestilles hos Møre og Romsdal NJFF; m.romsdal@njff.org

 

Har også kjøpt boka "Ettersøk av skadet hjortevilt" (link), men denne har jeg ikke lest enda...

Link to comment
Share on other sites

Kom i gang, det er ikke mye hokus-pokus i starten!

 

Steg 1: Venne hunden til blod.

Gjør hunden vant med lukten og smaken av blod. Noen hunder lager ingen "big deal" av det og da er det greit. Andre hunder synes blodet er litt skummelt og trenger å få oppleve det noen ganger at det er helt ufarlig. Ha litt i matskåla, blande med noe godt e.l.

 

 

Steg 2A: Har du en viltdel/skank? Lag slepespor: Dynk med blod, slep den på bar bakke et lite stykke, 10 meter eller så. Legg noe skikkelig godt der skanken er, mat, pølse, kjøtt e.l., uansett noe hunden er skikkelig sugen på. Etterpå, ta hunden i langt band og la den finne ut av dette, du skal bare rusle etter. Om det går i krok og hit eller dit spiller ingen rolle, la hunden finne ut på egen hånd. Og SKIKKELIG BEGEISTRING når hunden finner det!

 

Steg 2B: Uten viltdel/skank: Lag et kort spor av blod med kort mellomrom (30-50 cm) rett fram ca 10 meter og samme opplegg i enden, en skikkelig premie for hunden. Husk at det skal være JULAFTEN+ BURSDAG når hunden kommer i mål!!!

 

Hvis du, som her hos meg, har snø og godt skiføre, så må du vente til våren, men du kan lære hunden å bruke nesa for å søke etter ting inne. Lage pølse/godbitspor innendørs. Gjemme en godbit. Gjemme godbit inni noe, eks tom dorull. Bruk fantasien og start med enkle ting først og bygg opp.

 

Og NÅ kan du sette deg ned og lese de forannnevnte anbefalte bøker, søke på nett etc. mens du venter på våren. Kjøp inn utstyret, mekke sporkjepp etc. Øve på sitt, dekk og bli, gå rolig i band - ja det er mange grunndressurting som er en STOR fordel å ha i boks når du begynner for alvor.

 

LYKKE TIL!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Hei Sako_35

Og takk for sist . Da er dachs'en jeg snakket om kommet i hus . Trivelig og rolig hund . Men litt spennende å overta en 3 år gammel hund , den har kun vært en kosehund og bare blitt brukt sporadisk på jakt . Det er litt styr her nå da bayertispa mi er på slutten av løpetiden og han heng i ræva som en klegg....går nok over .Tenkte å legge ett lett treningsspor(blodspor m /slep) til den idag . Håpe den takler det.

Lykke til med treningen fremover .

 

JarlB

Link to comment
Share on other sites

Hei Storvilt. :)

 

Takk for sist ja.:) Artig å se hvordan dachsen takler blodspor her hjemme etter vinteren, men går vel greit tror jeg. Litt liten aktivitet pga av all snøen etter jul, så tror han tar den utfordringen i morgen!

Du har fått dachsen i hus, tror det blir artig for deg, du har nok noen utfordringer sikkert, men vil vel gå seg til! Så får høre hvordan den tar blodsporet du legger! En fin søndag videre.:)

 

Sako_35

Link to comment
Share on other sites

Hei Storvilt. :)

 

Takk for sist ja.:) Artig å se hvordan dachsen takler blodspor her hjemme etter vinteren, men går vel greit tror jeg. Litt liten aktivitet pga av all snøen etter jul, så tror han tar den utfordringen i morgen!

Du har fått dachsen i hus, tror det blir artig for deg, du har nok noen utfordringer sikkert, men vil vel gå seg til! Så får høre hvordan den tar blodsporet du legger! En fin søndag videre.:)

 

Sako_35

 

Da er første sporet gått (ca 30 m blod og slep i deler av sporet). Hunden startet litt nølende

men tok det relativt fint og det var en stolt hund som fant skanken og den ville han slett ikke gi fra seg . Lover godt dette.

 

JarlB

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...