Jump to content

Parallakse til avstandsmåling


Guest solheimen

Recommended Posts

Har nå sittet i noen timer å testet litt avstandsbedømming. :wink: Må faktisk si jeg er imonert over meg selv hvor bra det er å bruke parallaxe til avstandsmåling, men vel og merke til avstander under 1000m.

 

Alt jeg ikke har visst :shock:

Link to comment
Share on other sites

Vel nå skal du høyre gutt :lol::lol:

 

Neida det er ikke akkurat noe presisjonsmåling, men på Parallaxerattet står tallene 50m og opp til 1000m

Skru på det til du har objektet i fokus, se på rattet hvor mange meter det står. får en sånn ca. feeling på avstanden :roll:

Link to comment
Share on other sites

Det blir nok sånn "passelig" nøyaktig ja. 8)

Og hvis du har en Bushnell, som nevnt her, så kan du glemme hele greia. Jeg har div kikkerter i mitt eie, og det er langt fra hver gang denne scalaen stemmer. i allefall på de litt billigere kikkertene.

Og ofte går skalaen bare til 300 eller 400 yards, og etter det "uendelig", så da blir du ikke noe smartere.

 

MEN hvis du sjekker din kikkert, og finner ut at din kikkert håndterer dette fint, så er det jo bare å kjøre på. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Dette rimer godt med mine egne erfaringer, Buster.

Stor forstørrelse kombinert med påkostet parallaksejustering gir ganske bra avstandsmålinger. På min Bushnell elite 4200 6-24x40 stemmer det rimelig bra så langt som skalaen går - 300 Yards.

 

Husk imidlertid på at det parallaksejusteringen hovedsaklig er tiltenkt er å justere nettopp parallaksen. Best mulig avstandsmåling med parallakse foregår i mitt hode slik:

 

1. Legg børsa i stødig anlegg, frontrest eller liknende.

2. Sett forstørrelsen på full pupp.

3. Se på målet gjenom kikkerten og beveg øyet ditt opp/ned/høyre/venstre i forhold til "midt i kikkerten".

4. Juster parallakserattet til siktekorset ikke beveger seg i forhold til målet (null parallakse)

 

Når null parallakse er oppnådd vil som regel også målet være i fokus, men jeg synes det er lettere å oppnå mest nøyaktige avstandsbestemmelse med parallakse metoden. Tror jeg skulle kunne bedømme avstander med bare noen få meters usikkerhet ut til 300m med Bushnell kikkerten på denne måten. Sannsynligvis enda bedre med en påkostet Zeiss eller S&B PMII for å nevne et par "godinger".

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...