Jump to content

416 Rigby


Stuttfeiten

Recommended Posts

Har ei bøsje i 416 Rigby som kommer om et par uker.

Noen som har noe erfaring med lading til dette kaliberet som har noe info og dele.

Står jo endel data i ladeboka, men hadde jo vært atrig og høre om noen hadde lada med blykuler( støpte) og hva de hadde av fart og presisjon på de.

Likeledes om noen har noen erfaringer med reduserte ladninger og krutt som einer seg til dette, det gir seg jo ikke helt av seg selv med en slik termos av ei hylse da.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Har da etterhvert ladd og skutt noen skudd med 416, noen elg, wildebeast og en bøffel har den da klart.

Har ikke følt noe spesielt behov for mere reduserte enn 90grs N/RP-15 til 400grs Hornady. Ellers er det en patron med stort potensiale andre veien, min har ganske langt løp, og gir gode hastigheter, ca 800m m/400grs og 900m m/300grs. Det har passet meg utmerket da fart = morro, de store hylsene er i grunn som skapt for det, selv om det er en tung jobb å bære ut skytterlagets selvanviser og få den sveiset sammen igjen. Norma hylsene er så solide at selv med friske ladninger har jeg ikke fått romme hettelommer, selv om de eldste hylsene er ladet 8-10 ganger.

Det jeg savner er en skikkelig VLD kule, da hadde det blitt langhold neste.

Link to comment
Share on other sites

Det jeg savner er en skikkelig VLD kule, da hadde det blitt langhold neste.

 

Det finnes vel noen kuler lagd til 416 barret, men de krever vel en del raskere pipesnurr en det som er vanlig i rigby´n.

En mulihet er jo å få dreid opp noen messingkuler i passende form, men direkte billig blir det jo ikke da

Link to comment
Share on other sites

No skyter ikke jeg 416 Rigby men 416 Rem mag,og der har jeg skutt endel støpte kuler.Det er lite utvalg i kuletenger til cal .416. RCBS er vel den som kan skaffes lettest.Har selv en Mimek tang på 400 gr, og har handla en nydelig 380gr NEI støypeblokk fra E-BAY.Denne har ikke kommet i posten ennå..I de hastigheter dette kalibret kommer opp i, må man bruke gaschek på kulene.Jeg får god presisjon med Mimek kula.Denne kula leveres av C.Haglund som støper og selger kuler,om du ikke støper selv.

Det er nettop i slike grove patroner at støpte kuler kommer til sin rett.Billig og bra til trening.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Til Deerkiller, hvilken hastihet har du på Gass-chekene dine.

Har prøvd meg litt frem med 350gr, 90gr med n-160 krutt ga rundt 700 m/s og ikke alværdens presisjon.

Hva med friflukt, hvor stor trenger en på blykuler?

Prøvde også noen skudd med 75gr n-160, men det ble alvorlig mye soting ut av det.

Ser for meg at jeg kansje må noe ned i hastihet for å få grei presisjon med gasscheks.

 

Ellers testa jeg noen hornadykuler 400gr interbound skutt i en blanding av tørre og våte telf.kat, og endel vannkanner stablet bak og immelom disse. Fart anslagsvis rundt 700m/s (kronografen svikta meg) Hornadyen tapte ca 10% vekt, Hadde frontareal på 27X28 mm

og var 17mm lang. Dette bør duge til elg og endel mer :-)

 

Testa også et par Tonheim kuler 300gr. De var lada opp ganske kvast, 107gr n-160. En av de vinklet ut av testmediet, og en annen tumblet i testmediet. Holdt godt sammen og expanderte med ei svær pølse/leppe på ene siden.

Nå var riktinokk dette på bare 20m hold, men den virket jo mye mindre retningstabil i testmediet da.

 

Var egentlig litt negatift overasket av dette, men er jo litt lite å dra noen konklusjon av da.

Noen andre som har erfaringer i forhold til Tonheimkuler i høy hastihet og retningsstabilitet i kjøtt?

Link to comment
Share on other sites

Det jeg savner er en skikkelig VLD kule, da hadde det blitt langhold neste.

 

Det finnes vel noen kuler lagd til 416 barret, men de krever vel en del raskere pipesnurr en det som er vanlig i rigby´n.

men de trenger jo ikke å være så tunge.

en 300gr .416" kule har samme vekt/diameter forhold(SD) som en 165gr .308" kule.

og PBP lager customkuler, hva venter dere på.

Link to comment
Share on other sites

men de trenger jo ikke å være så tunge.

en 300gr .416" kule har samme vekt/diameter forhold(SD) som en 165gr .308" kule.

og PBP lager customkuler, hva venter dere på.

 

Nå har jo ikke SD spesielt mye og si for langholdsegenskapene da, der er det BC som gjelder.

For å få høy BC må kula være tung i forhold til lutmotstanden den har.

Link to comment
Share on other sites

mja, er delvis enig med deg.

 

selvfølgelig kan man lage kuler med høy SD og lav BC(f.eks de fleste jaktkuler over .375")

men kuler med lav SD har som regel også lav BC.

ta en en hvilken som helst matchkule, så vedder jeg på at samme kula men et hakk tyngre har bedre BC

 

hvilken rifle kjøpte du forresten?

Link to comment
Share on other sites

Barrett har 395grs VLD til $42 for 20, om de sender og hva det evt. koster er en annen sak. Om de er for lange vites ikke, da Barrett har 1:12 og jeg tror Ruger's 416 har 1:14, men det løpet er skrudd ut og et lengre montert. Men det blir neppe til noe mengde trening, da det neppe kommer under 40kr kula.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...