Jump to content

En smak av dram -til fisk, vilt og skalldyr


Ilatad

Recommended Posts

fikk netopp denne boka, som jeg bestilte fra internett.

her står det opskrifter på flere type dramer og hvilke mat som passer til dramen.

 

nå har ikke jeg lest hele boka, men etter det jeg har lest, virker det som en fin bok for folk som vil eksprimentere litt med mat og drikke

 

har netopp laget med dram av pors og den ble kjempe god :)

 

hvis noen har en tittel på en god mat/drikke bok, eller kansje en spessiell oppskrift tar jeg gjerne imot :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Sitter her med tre bøker nå. ser ut til å være en serie utgitt på Cappelen. "Likører med smak av natur", "Dram med smak av natur", og "Vin med smak av natur". Alle tre er flittig brukt her i huset. Det er liksom julas høydepunkt når dram med smak av egen hage, eller Nord-Norge kommer på bordet. Vi har prøvd mange typer, men det som er favorittene er blåbær og multer til "søte" drammer, og kvann og pors til de litt bitre. Vi har funnet ut at hvis vi ikke bruker fullt så mye sukker som det som står i resepten, så blir det bedre og friskere, men det er vår smak. Litt av hemmeligheten for er godt resultat er lagringen. Jo mindre travelt du har det med å smake, desto bedre blir den. Vi har flere årganger i skapet nå, og jeg synes de blir bedre og bedre.

I en bisetning kan jeg jo nevne at jeg fikk tak i noe abroddblader i fjord som jeg heiv på ei halv 45%. Navnet er huggormbrennevin. Her i nord har vi ikke huggorm, og jeg tenkte jeg skulle prøve dette stoffet til å orme et løp til våren. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Glemte å skrive at når bærene har gjort sin nytte og satt smak på drammen, så kan de brukes i desserter og kaker. Har faktisk sett et elgjaktlag spise litt for mye bløtkake. :lol::lol:

 

jeg og min far spiste multe grøt (multe og fløte) av multe som hadde blitt brukt til likør :)

det var kjempe godt :D

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Glemte å skrive at når bærene har gjort sin nytte og satt smak på drammen, så kan de brukes i desserter og kaker. Har faktisk sett et elgjaktlag spise litt for mye bløtkake. :lol::lol:

 

jeg og min far spiste multe grøt (multe og fløte) av multe som hadde blitt brukt til likør :)

det var kjempe godt :D

ååå fyyy...ble dårlig dagen derpå da? :mrgreen:
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...