Jump to content

Bygging av kinnstøtte


LeivVidar

Recommended Posts

Hei og takk for et flott og lærerikt forum!

 

Jeg har ei Howa 1500 Houge .308 og den har noe lite kinn-støtte på stokken. Dette er en stokk med et gummibelegg utenpå. Jeg har lyst til å bygge opp kinnstøtta, slik at det blir ihvertfall litt fint å se på, men lurer på hvilket materiale jeg burde bruke og hvordan jeg kan bygge dette??

Link to comment
Share on other sites

HS stokken på Remington LTR'n er for lav bak så jeg måtte finne en måte å bygge den opp på. Hadde lyst på en varig løsning, så kinnstøtter av typen du trer inn på stokken for så å legge under fyllmateriale til det "passer" utgikk fullstendig.

 

Bestilte to plater med kydex fra Knife Kits. Platene jeg bestilte er 12X12" og .093" tykke. Prisen på dette ink. frakt ble ca kr 180.

 

KolbeforhyerLTR005Small.jpg?t=1201605046

 

KolbeforhyerLTR006Small.jpg?t=1201605121

 

Lagde meg en mal av tynn papp for å finne ut hvordan jeg ville ha kinnstykket. Prøvde her å følge linjene i kolben sånn noenlunde. Tegnet malen over på kydexplata, snittet så med en skarp kniv i overflaten etter streken for å få en "brekkant". Med en tang og litt makt ( + noen stygge ord ) så fikk jeg "knekt" kinnstykket løst fra plata. Brukte en dremmel med slipetrommel for å runde av kantene. En liten fresepinne ble brukt til å lage slissene til boltene. Lett puss av kantene til slutt med #400 sandpapir etterfulgt av en kjapp runde med stofftrommel på dremmel'n gjorde kantene glatte og fine.

 

Så var det bare å trekke på seg tykke hansker som beskyttet mot varme. Mens jeg holdt kinnstykket så varmet junior plata med varmepistol, når den begynte å bli "passe" myk så bøyde jeg den pent over kolbekammen der den skulle sitte.

 

Plasserte kolbeforhøveren der den skulle være på stokken.Merket så hvor det skulle bores hull til boltene med syl "midt" i slissene. Brukte ett 6,5mm bor og borret inn fra begge sider for å få det rettest mulig.

 

"Rattmutterene" og boltene i 6mm kjøpte jeg på Clas Ohlson for noen få kroner. :wink:

 

Innlegget ligger også på Sluttstykket

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...