Jump to content

45/70 ladning


Henry_1shot

Recommended Posts

Hei,

 

Er det en her som har Quickload programmet som kan sjekke opp hvor mye vN-120 som skal gå i en 45/70 hylse med 450 grain blykule?

Den lokale ammo pusheren solgte meg 1Kg Vihtavuori N-120 og sa at dette er kruttet for meg. men jeg sliter med å finne lade data for annet en 45/70 modern. :?

 

Børsa er godkjent for trykk opptil 25000 CUP ifølge produsenten.

 

Har lada opp 12 prøveskudd med 25grains men tør ikke teste dem :oops:

Kan noen forresten fortelle meg hva CIP er .. har klart og finne fornuftige forklaringer på CUP og PSI. men relasjonene mellom de 3 annet en at det er forskjellige måter får å teste trykk har jeg ikke funnet.

 

Takker på forhånd for hjelp.

Henry

 

Ps. tips med lade data med kruttet tas selfølgelig imot med takk :lol:

Link to comment
Share on other sites

Ser at folk som ønsker QL data legger inn litt mere spesifikk data, gjør ett forsøk:

Kaliber: 45/70 gov

Kule: 450 bly

Krutt: VV N-120

Kruttvekt: 25,0gr

Hylser: Remington

Løpslengde: 813 mm

 

Skulle egentlig vært å testa disse på banen idag .. men trur jeg lar de ligge hjemme.

 

takker igjen på forhånd for hjelp.

Henry

Link to comment
Share on other sites

Er ikkje N-120 litt hurtig for ei såpass tung kule? Skulle tru krut på 130-talet var meir egna, og litt mindre risikabelt å prøve seg fram med. Ser VV oppgir 29.3 grs som maks på ei 510 grs kule, men ikkje med rare farta. Så du burde vere trygg med 25 grs, men trur du like gjerne kan kaste kula mot målet då. 8)

Link to comment
Share on other sites

Jo, etter og ha saumfart diverse ladeforum, ladebøker o.l. ser det ut som han har solgt meg ett litt for kjapt krutt. :evil:

 

Men , utvalget hans var jo en smule labert også.

 

Problemet mitt er at i vv sin tabell står det CAS bak og det er jo det som er tanken.

men det står også at dette er ladninger beregnet på moderne rifler, nå er jo forsåvidt rifla mi laget ganske nylig, men den er jo basert på gammel teknologi.

 

Rifla er en pedersoli sharps 1874 buisness og er godkjent fra demmes side opptil ett trykk på 25000 CUP, mens moderne rifler som ruger #1 er på 35,000 cup.

 

disse 2 riflene bruker samme fallblokk systemet så jeg antar at forskjellen er i godset på kammer/pipe.

kan jo bli rusk av alle disse tallene :lol: men lade sjøl skal jeg uansett.

 

lurer på å gi opp smokeless hjemmelading og kjøpe pyrodexx fo alle penga .. der er det jo bare og fylle opp til litt over der kula skal sitte ....

 

Hjelp :oops:

 

Henry

Link to comment
Share on other sites

Takker Murphy,

Der letta angsten litt gitt :D

 

Da er det rett på banen så fort snøen forflytter seg.

 

Er det forresten noen som vet om en god børsemaker som kan montere diopter sikte på en sharps i grenlands/telemarks område? gjerne ett tlf nummer jeg kan ringe.

 

takker igjen.

Henry

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...