Jump to content

Ny BR-kikkert fra IOR/Valdada


Osse

Recommended Posts

Eg såg litt på sidene, og prisene på taktiske scopes ligger på 800-2500kr?

er det maskinen min som oversetter til norske priser eller skal det vere $?

 

Mvh O

 

Trur det skal være i $. Kjøpte meg en meget pent brukt IOR 8x56 med 26mm rør, betalte 11-12hundre på QXL, meget god optikk! Sto i manualen som fulgte med, litt historie, at de leverer glass til noe som heter Hensholdt og Leica :lol: Ikke helt ukjente merker i optikkens verden.

Link to comment
Share on other sites

Schott, Hoya, Corning, Nikon er de første og største glassprodusentene jeg kan komme på. Leica har brukt og bruker Schott sine glass, men de har/hadde sin egen glasshytte og f.eks LaK9 som Schott nå lager, ble visstnok oppfunnet der. De laget også sitt eget blyglass/m lurium tidligere. Det var hovedbestanddelen i deres asfæriske objektiver, vet ikke om de bruker det lenger. Zeiss ER jo delvis Schott og har sikkert en glass-lab i Wetzlar også.

At disse naboene i Jenadalen skal ha kjøpt noe nevneverdig glass fra Romania synes ikke veldig sannsynlig? Hensoldt er jo også Zeiss, siden 30 tallet tror jeg.

 

Både Leica, Zeiss og nesten allt Europeisk optikk (swarovski?) bruker Schott glass + noe hjemmelaget spesialgreier av og til.

IOR bruker Schott glass, og har nok gjort det i mange år.

 

Schott lager minst 100 forskjellige glass, men det betyr nå uansett at IOR bruker kvalitetsglass. IOR anses også vanligvis som topp optikk og iht. div. "sniperforums" bunnsolide saker.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...