Jump to content

Mauser merka Stiga?


Glock34

Recommended Posts

om jeg ikke husker feil er disse med M98 kasser.

 

Har vært borti noen av disse "Stiga-Mauserene" og de jeg har sett har vært ombygde m96 "Svenskemausere".

 

1. Between 1927 and 1945 Husqvarna made hunting rifles in 6,5x55, 9,3x57 and 9,3x62 (most of them in

9,3x57 and just a few in 9,3x62) using the m/94 action. After WWII they used the m/38 action for rifles in

6,5x55 , 8x57JS and 9,3x62.

2. Some ten years ago a Swedish company "Stiga Vapen" sold quite a few reworked m/96 rifles in 30-06.

And five years later another company "Varnamo Vapen" sold m/96 rifles reworked to 308W

 

quoten hentet herifra:http://www.frombearcreek.com/nonfiction/m_monthly/vol_2/Ed12vol2.pdf

Link to comment
Share on other sites

Tja, allt er en avveining.

Det enkleste er vel å ta den med til en børsemaker,

si hva du har lyst til å få gjort,

hva han mener om saken,

og be om prisoverslag på jobben.

 

Er du på utkikk av en ny rifle, behold denne som ett reservegevær.

Tusenlappene drar fort avgårde om du skal gå "hele løpet" ut.

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde en sånn i mange år, og skjøt noen hjorter med den. Bygget på M96/M38 svenskemauserkasse, og spenner følgelig opp på lukking, noe jeg likte godt. Rifla jeg hadde gikk godt med Normas ufortjent utskjelte Elite. Noen vil hevde at 30-06 er i hardeste laget for en svenskemauser, men det er bare tull, stålkvaliteten er god og kassen holder i massevis. Problemet med mitt eksemplar var at den var borret så innforj..... skjevt for montasjer; etter å ha tatt livet av et par kikkerter ble redningen å skru fast en skinnemontasje i hullene på låskassehalsen, og borre nytt hull i broen bak så det hele ikke lenger stod i spenn.

 

Originalkolben er lav, kolbekappen av bakelitt gir ingen demping, og hevarmens utforming hindrer lav kikkertmontering. Sidesikringen på mitt eksemplar var meget løs og gikk av oftere enn jeg var komfortable med. Uten kikkert er dette lette og hendige rifler, og min første hjort datt over de åpne siktene. Jeg solgte børsa til slutt, da jeg var med på lettvektsbølgen en kort periode, og en kort og vinglete Remington mod Seven ble innhandlet på salg. Denne skjøt jeg aldri like godt med som Stigaen, verken stående eller i benk.

 

Dersom herligheten er rusten og fæl, bør du få en sakkyndig til å inspisere. Å bygge om til en moderne jaktrifle med lavmontert kikkert vil fordre noen deler og en litt børsemakerarbeid. Dersom den er i bruksmessig sikker stand og går OK, vil jeg tiltrede rådet om å beholde den som reservebørse.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...