Jump to content

alaskan malamute


grevlingen

Recommended Posts

hei.nå har det seg slik at min bedre halvdel har tenkt og skaffe seg en hund som hun kan ha med seg på tur og lignende.men vi kan ikkje ha en rein innehund pga guttungen på 6 har allergi.jeg har jo to stk hunder 1 drever og 1 dunker.men hun vil liksom ha sin egen kamerat hvis dere skjønner.jeg har selfølgelig mest lyst til at hun kjøper en jamt så kan jo jeg jakte elg med den :mrgreen: men hun vil helst ikkje ha hund med for mye jakt instinkt i seg :shock: hun har veldig lyst på en alaskan malamute.slike hunder har ikkje jeg hvert borti før.vi må ha en hund som er snill med andre hunder og ikkje minst en som er snill med barn.er det noen her som kan fortelle litt om disse hundene?positive og negative ting,fyr løs.på forhånd takk :!:

Link to comment
Share on other sites

Har jo malamute selv på 1 1\2 år nå.

Positivt:

Ingen allergi som slår ut. Jeg og Junior er allergisk mot hunder, men Malamute går helt fint.

Kjæmpekoselig og sosial hund. Aldri agressiv mot andre mennesker. Elsker selskap og spesielt barn. Kan vær alene i noen timer, men kan ule litt.

 

 

Negativt: Du bør være forsiktig med å slippe den, da jaktinstinktet er MEGET stort\kraftig. Innkalling funker ikke på disse.

Er stort sett veldig grei mot andre hunder, men møter den en gammel grinebiter av en bikkje som knurrer ja da smeller det. Og muttene gir seg aldri. Derfor slipper jeg henne KUN når jeg vet at det ikke er andre bikkjer i nærheten. Mot unghunder og hvalper er hun snill som et lam. (Apropos lam, sauer er nam-nam). :mrgreen:

 

Du bør ikke la den få mulighet til å slåss om mat\godbiter. De er gal etter mat.

 

Kunne ikke tenkt meg annen hund.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har hatt malamute i snart 10 år nå. Som i andre raser er det individuelle forskjeller. Slik jeg tolker innlegget ditt har du tre krav. Lite jaktinstinkt. Snill med andre hunder. Snill med barn.

Jeg vil si at malamuten her får maks 1,5 av tre poeng. Sterkt jaktinstinkt. Kan være temmelig hard med andre hunder, spesielt hanner. Dette varierer selvsagt fra individ til individ.

Snill med barn. Ut fra min erfaring ja! Men de kan være ganske så lekne og er relativt store...

 

Konklusjonen min er: Glem malamute.

Link to comment
Share on other sites

Hei

Da samboeren din liker Malamut er hun ute etter en brukbart stor hund vil jeg tro.. :):wink:

Bullmastiff går faktisk ganske bra inn i beskrivelsen, Eier ikke jaktinstinkt, korthåret med lite pelsstell, er allergivennlig i den forstand man kan si at hund er det.. Elsker familien sin inkl. tobeinte og firbeinte, er snill og god med unger, kan være morske på firbeinte av samme kjønn vel og merke men skjelden at Bullen starter bråket..

Grei turkompis som er ok å kløve med - trenger middels med morsjon..

Pulk er ikke fullt så ok da det er en tung hund som kan slite litt på vinterføre hvis det ikke er løype, men den tåler kulde veldig bra - eneste rasen ikke liker er varme.

Har ett brukbart vaktinstinkt og er mistenksom mot fremmede som oppfører seg rart, er enormt psykisk sterk og lar seg ikke bringe ut av fatning - rasen går i allefall for å være en fin familiehund og turkompis..

Rasen ble avlet frem for å være skogvokterhund i England - derfor ikke jaktinnstinkt, skulle passe på viltet - ikke jage det

Ikke alle er fortrolig med utseende da :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...