Jump to content

Lade tre/fire kuler til 222, få samme treffpunkt.


Tiurjeger

Recommended Posts

Kunne tenke meg å finne ladninger for tre-fire kuler til min 222 å få samme treffpunkt.

Lapua 55g helmantel, eller den nye til norma som de lader i sin 223 jaktmatch men den er ikke til salgs ennå, også den 55g, de har samme kula som de lader i sin 222 jaktmatch men den er 50g (forsåvidt det samme kansje).

 

Og en 55g blyspiss, sierra, norma eller lapua.

 

Og en kule til rev for å slippe gjennomskyting 35g v-max eller 40g v-max, og til litt kråkesprenging.

 

Noen som har fått til noe slikt? blir sikkert mye lading og skyting men bør være mulig.

Link to comment
Share on other sites

Når jeg kjøpte min CZ 527 i begynnelsen av 90 tallet så ladet jeg med N140 krutt, kulene var Hornady 55 grs SP, 55 grs FMJ og 50 grs SX. Da gikk FMJ og SP likt på 100 meter mens SX'n gikk 3-4 cm over. Noe som var perfekt :-)

 

I de siste årene har jeg ladet med N133 krutt og Sierra 63 grs SP, Winchester 55 grs SP, Sierra 52 grs HPBT og Speer 50 grs TNT.

De to først nevnte går likt mens de to siste går 3-5 cm over.

Et par ladninger med N110 og Sierra 52 grs HPBT og TNT kula går likt med ladningen over med 63 grs SP og 55 grs SP :-)

Virker som rifla ble mere stabil etter å ha montert demper på den, med tanke på treffpunkt og ladninger.

Men har ikke fått til å få noen FMJ til å stemme enda. Har prøvd Speer 55 grs FMJ, Winchester 55 grs og partizan 55 grs. Har kjøpt inn Hornady 55 grs nå som skal prøves med N110 krutt, håper at det stemmer med di andre ladningene.

 

Ellers har jeg ladet til en kammerat som har en Brno Fox. Der stemmer Winchester 55 grs SP og Norma 50 grs FMJ.

 

Men alt kan være forskjellig fra rifle til rifle.

En må bare prøve litt :-)

 

 

John-A

Link to comment
Share on other sites

Er faktisk så heldig at 35gr v-max, 55gr Sierra game king, 55gr Remington helmantel og 55gr Trophy bonded gir samme treffpunkt i min Tikka. Og det med samme sort og mengde krutt.

V-max og Sierra har jeg jo lenger fra maks lading på. Bruker nå N135 :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...