Jump to content

pedersoli Sharps 45-70 og pyrodex.


Henry_1shot

Recommended Posts

Hei,

Er jomfru på hjemmeladerfronten og kunne trenge noen tips fra de mer erfarne.

Har nå lest en go del om lading, men det er liten eller ingen informasjon om pyrodex.

 

Ser at det finnes flere typer av den (fg, ffg o.s.v)

Er det noen her som har en anbefalt ladning av pyrodex til en lee 450 grain kule og da også rett måten og lade på? (wads, kompresjon, type pyrodex og droptube?)

 

Hvor i grenlands-område jeg kan handle pyrodex av rett type?

 

en annen ting er kaliberet på kula, til 45-70 har jeg sett folk lade med både .457 -.458 og .459, hva er mest korrekt?

 

Mvh

Henry

Link to comment
Share on other sites

Lykke til med Sharps!

Jeg synes at du skal skaffe deg ekte krutt, og lade med Fg eller FFg, FFFg er pistolkrutt og FFFFg er til å ha på fengpanna til flintlåsvåpen. Såvidt jeg vet er Pyrodex ikke delt inn i disse klassene, finnes en som heter pistol og en til rifle.

 

45-70 betyr at det er kaliber .45 ladet på 70 grain med svartkrutt( 45-90 er 90 grain etc.) Dette får man ikke plass til i dagens hylser, men du lader med det du får plass til, det skal ikke være tomrom i en svartkruttpatron. det er farlig!! Jeg bruker å fylle patronen passelig, legger deretter en melkekartongskive over kruttet, på denne legger jeg ei fett-kake(OBS! bivoks eller annet svartkruttfett!!). Over fettet legger jeg en skive av avispapir, før jeg setter kula, slik at denne komprimerer kruttet litt.

 

Når det gjelder kulediameteren, lader jeg med .458 kuler.

 

Engelsrud Pyrotechnics selger svartkrutt når du har kjøpetillatelse fra Politiet, jeg vet at Magne Landrø har Pyrodex, men hvem andre som fører dett vet jeg ikke, de fleste våpenforretninger skaffer det vel?

Link to comment
Share on other sites

har bare ladet sortkrutt en kort stund, men noen tips kan jeg sikkert komme med.

Er selvfølgelig helt enig med 625 i at ekte krutt er å foretrekke (pyrodex lukter så feil), men mens du venter på kjøpetillatelse og alt det der kan du stoppe innom Interarms i kirkegata på Vessia for en boks med Pyrodex RS. Ikke glem magnumhetter om de har, de kan gi litt bedre tenning.

Ladningen er "så mye som du får plass til". Heller du kruttet forsiktig gjennom en litt lang trakt (10cm eller lenger) kan du øke ladningene med 10-15%. Forladning er det mange meninger om, det vanligste er en skive kartong (melkekartong er perfekt), en skive fett/bivoks og til slutt avispapir (hindrer voksen i å henge på kula). Noen mener at voksen bør ligge under kartongen, her er det bare å forske i vei.

Link to comment
Share on other sites

Ok,

Da fikk jeg litt mer klarhet i ting , men også flere spørsmål også, men slik er det vel bare.

 

Og melkekartongen har jeg også hørt om, men bie voks og fett mellom avispapir og melkekartongen var ny.

Regner med at dette har med puss av våpenet etterpå for å unngå "hard" soting i løpet.

Er det nødvendig når man allerede har "lubet" prosjelktilet?

 

Og hva bruker dere til og lage wads med? ferdilagde "puncher" som dere kjøper av lee o.l. eller fungerer det og ofre en hylse ?

Henry

Link to comment
Share on other sites

Jepp, voksskiven bak kula er med på å holde slammet mykt. Det er vel derfor noen mener at den bør ligge bak kartongen, så den smeltes av kruttet og blander seg i slagget. Har ikke prøvd det enda, så hva som er best aner jeg ikke.

Fett på kula må du ha uansett, en blanding av like deler bivoks og delfia-fett (pluss matolje hvis du vil ha det mykere) er en grei start.

Kartong-skiver lager du selv, sjekk Clasern eller Biltema for en 12mm hullpipe.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...