Jump to content

.30-06 Tunge kuler, form på kula og presisjon.


terracan

Recommended Posts

Tar gjerne mot noen råd og erfaringer ang. lading av tunge kuler til .30-06.

Har lest en del tråder og har mye nytte av de, men klarer ikke å se for meg alle kulene som blir nevt :D

 

Til jakta som var ladet jeg 13 grams Lapua Mega med Vv-560. (har desverre ikke dataene i hodet).

Presisjonen var akseptabel, men det var så akkurat for skyting ut til 200 meter.

Presisjon 100 meter = 80 mm.

Ladet nok litt for svakt, så jeg kan vel ha mye å hente der.

 

Så til spørsmålet. Tilsier en butt nese på kula dårligere presisjon i dette kalibret når kulevekten ligger mellom 200 - 240 grain?

 

Ser det som enklere å lade presise kuler med 180 grain kule fordi jeg har mere data å bruke. Men dersom det ikke i prinsippet ikke bør være noe værre med tyngre kuler, så vil jeg bruke tid på prosjektet.

 

Håper spørsmålet er forståelig. Har ikke drevet med hjemmelading mer en en sesong, så erfaringene er noe begrenset.

 

Mvh

KT

Link to comment
Share on other sites

I prinsippet burde det ikke være noe som tilsier at ei butt kule skal være mere upresis enn en spitzer, eneste måtte isåfall være at den dårligere BCen kan gi noen små utslag ved vind? -Jeg vet ikke jeg er ikke ballistikkekspert.

 

Men jeg biter meg merke i at du snakker om kuler mellom 200-240 grains, er det noen som vet hvor grensene går m.h.h.t. stabilisering kontra snurr i ei 30-06?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...