Jump to content

Ladedata kaliber 20 silent/low noise/subsonic


GAmoevik

Recommended Posts

Takk for plass til en til i kammeret;) 

Meldte meg inn her da jeg begynte å tråle interwebben etter "stille" ammunisjon til kaliber 20.

Italienerene (Fiocchi og B&P i allefall, og en god del andre) leverte dette tidligere, men er vanskelig å oppdrive her til lands. 

Har derfor funnet ut at det er på tide å prøve å lade dette selv. Har startet jakten, men terrenget er foreløpig noe uoversiktlig.

Er det noen som har og evt. kunne tenke seg å dele noe ladedata av kaliber 20 low noise, silent eller subsonic? 

 

På forhånd takk og håper dette innlegget ble riktig:)

 

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar. Ja, ny sengelektyre er på vei fra Ballistic:) Har sjekket en del på webben og har funnet noe data. Håpet at noen her på berget hadde testet ut dette før meg og kunne dele noe som fungerer bra. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Hva slags komponenter får du tak i? Det jeg synes er vanskelig med lading av hagle er komponent tilgang.
 

Jeg har lada endel 20/70 - 28 g bly med cheddite/fiocchi hylser, gualandi 20/21 forladninger, longshot krutt og win.209 hetter (i mangel av fio.616 og ched.209 som er riktig hette for dataene).

Det er data for litt mere fart enn 320 m/s, men det er sikkert mulig å redusere litt på kruttmengden å se om man kommer ned nok i fart til å oppnå sub? Mulig longshot kan være litt i tregeste laget for sub?
 

NB! Kruttvekt er oppgitt i grain.
 

CHEDDITE
Lead Shot 20 1 oz. Longshot Ched. 209 GU 2021 17.5 7,700 PSI 
1165 
Lead Shot 20 1 oz. Longshot Ched. 209 GU 2021 18.9 8,900 PSI 
1220 
Lead Shot 20 1 oz. Longshot Ched. 209 GU 2021 20.2 10,100 PSI 
1275 
Lead Shot 20 1 oz. Longshot Ched. 209 GU 2021 21.6 11,400 PSI 
1330 
Lead Shot 20 1 oz. Longshot Fio. 616 GU 2021 17.4 8,100 PSI 
1165 
Lead Shot 20 1 oz. Longshot Fio. 616 GU 2021 18.9 9,200 PSI 
1220 
Lead Shot 20 1 oz. Longshot Fio. 616 GU 2021 20.4 10,300 PSI 
1275 
Lead Shot 20 1 oz. Longshot Fio. 616 GU 2021 21.9 11,500 PSI 
1330 
FIOCCHI / PMC
Lead Shot 20 1 oz. Longshot Ched. 209 GU 2021 17.3 8,000 PSI 
1165 
Lead Shot 20 1 oz. Longshot Ched. 209 GU 2021 18.8 9,300 PSI 
1220 
Lead Shot 20 1 oz. Longshot Ched. 209 GU 2021 20.2 10,600 PSI 
1275 
Lead Shot 20 1 oz. Longshot Ched. 209 GU 2021 21.6 11,800 PSI 
1330 
Lead Shot 20 1 oz. Longshot Fio. 616 GU 2021 17.4 8,000 PSI 
1165 
Lead Shot 20 1 oz. Longshot Fio. 616 GU 2021 18.9 9,100 PSI 
1220 
Lead Shot 20 1 oz. Longshot Fio. 616 GU 2021 20.5 10,200 PSI 
1275 
Lead Shot 20 1 oz. Longshot Fio. 616 GU 2021 22 11,300 PSI 
1330 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ser her:) Tusen takk! Har ikke kjøpt inn komponenter ennå, da jeg håpet å ta utgangspunkt i de som virket mest lovende. Skjønner jeg har litt å lære og mange faktorer som spiller inn for å få til det jeg ønsker , og ikke minst tilgangen på komponenter. Skjønner foreløpig ikke helt sammenhengen mellom fart, trykk og lyd ennå. Kommer til prøve ca som du. Er du fornøyd med den? Kanskje ennå lettere ladninger. Lurer på å ta utgangspunkt i krutt først. Green dot hvis jeg finner det?

Link to comment
Share on other sites

9 hours ago, GAmoevik said:

Har ikke kjøpt inn komponenter ennå, da jeg håpet å ta utgangspunkt i de som virket mest lovende.

Det største problemet er om du får tak på krutt. Jeg vet ikke hva som er planen din, men om du ikke skal på roadtrip (kanskje også med importtillatelse) så er antagelig egnet haglekrutt mangelvare over alt. Du kan kanskje være heldig å finne noen rester av haglekrutt hos den/de lokale butikken/e? Verden er for tiden hysterisk. Posten vil ikke frakte krutt. Mange kruttsorter forsvant fra markede i EU inkludert Norge pga. kjemihysteri/miljø/hms. Det kan fort være at det eneste du greit får tak på er vihtavuori pistolkrutt. Gualandi har ladedata på disse kruttene;

http://www.gualandi.it/docs/tabpolv_2013_eng.pdf

 

Det er N320, N340, N350 og N3C37 som er mulig å få tak på?

 

Edited by Bly
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

10 hours ago, Doublè said:

Komponenter kan enkelt kjøpes herfra: 

https://negozio.ricaricamunizioni.it

Bra utvalg! Hva får du kjøpt derfra?

 

Jeg har handla fra; http://www.siarm.com/index.php?language=en

De har i det minste "engelsk oversettelse" som valg. Men det er snart en mannsalder siden jeg handlet haglekomponenter😏 (tok litt i den gangen😂)

Edited by Bly
Link to comment
Share on other sites

Ser jeg får ta utgangspunkt i Vihtavuori , da det virker som det er eneste mulighet å skaffe. Finner lite data på både 20 og .410, hagle generelt.  

Skal sjekke litt med andre oppskrifter som har lik kruttype  og mulighet for komponenter. Kommer tilbake med det jeg evt. finner ut av.

 

Link to comment
Share on other sites

@Bly  du kan kjøpe det meste.

Bruk Google translate på menylinjen, funker knall.

Har kjøpt både 410 hylser med hetter, forladninger i 20 og 410 og slugs ++

 

Levert innen 14 dager😁

Ingen import tillatelse trengs, våpenkort er ervervsgrunnlaget etter ny vp lov fra 2021😁😁

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

6 hours ago, Doublè said:

Ingen import tillatelse trengs, våpenkort er ervervsgrunnlaget etter ny vp lov fra 2021😁😁

Det viste jeg faktisk ikke. Har du lenke til lov/forskrift?
 

Jeg har heldig vis fortsatt lager så det holder, men dette er jo strålende, og da er hetter ikke lengre et problem. Før kruttet ble et problem så var jo hettene den store utfordringen når man skulle finne komponenter til ladedata.

 

Men uansett risikere man ikke overivrige tollere og potensielle anmeldelser ved å bestille hylser med hetter? Ref. en knivtråd som verserer på kammeret? Jeg ser jo at Tolletaten fortsatt oppgir at man må ha løyve hos politiet for å innføre hylser med ladning eller tennmiddel. Etterspør de da våpenkort ved fortolling?

 

 

Edited by Bly
Link to comment
Share on other sites

@Bly les det jeg skrev her:

Fra Italia sendes det med TNT, og det er problemfritt, de fikser alt👌

Siste bestilling var rett før jul.

 

Med den nye vp loven, så er jo det logisk at alt som kan selges over disk I Norge ved fremvisning av vp kort, ikke trenger en ekstra søknad, om enda et 'erverv'

Politiet mente det var "smør på flesk" og der er jeg helt enig.👍

 

'Løyvet', som tolletaten kaller det, er jo våpentillatelsen, ergo våpenkortet.

Mao, så har du 'løyvet'😆

 

Men, jeg ser jo at det kan være vanskelig å forstå, og svært få vet om det...

De flagger jo det ikke så høyt🤔

 

D

 

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

28 minutes ago, Doublè said:

Politiet mente det var "smør på flesk" og der er jeg helt enig.👍

Det var nå en gang de ikke skulle være byråkratisk 😂 Men det er ikke mulig å forstå dette av verken lov, forskrift eller rundskriv. Det jeg forstår av rundskrivet er at du må ha/søke løyve, og det er belagt med gebyr.

28 minutes ago, Doublè said:

'Løyvet', som tolletaten kaller det, er jo våpentillatelsen, ergo våpenkortet.

Det burde de jo skrive i klartekst for å unngå unødvendige misforståelser 🙄. Men dette skulle jo også bety at man kan handle kuler/prosjektiler på samme måte?

Edited by Bly
Link to comment
Share on other sites

@Blyklartekst, neppe.

Hvis ingen vet eller forstår loven, så vil jo det 'bremse' omsetning av slikt, ikke sant?

Jeg er ikke jurist, men jeg tror det kan forklares med dette:

 

Våpenlova:

Kap 5, paragraf 16. (Løyvet = vpkort.)

Kap 7, paragraf 25. 1 og 2 ledd.

Og kap 6, paragraf 21 første punktum...

 

Skal ikke være lett.

 

Kom gjerne med innspill☺️

 

D

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...