Jump to content

Blaser R8 308 med demper - kapping av løp?


WyattEarp

Recommended Posts

Riflesøknaden er da i boks og valget har falt på en Blaser R8 Ultimate X AC/ARP i 308 for baneskyting og ellers storvilt/villsvin.

 

Ble av forhandler anbefalt en Hausken JD184 og ble spurt om evt ønske om kapping av løp. Løpet er originalt 58 (56) og jeg er veldig usikker på hvor mye jeg evt bør kappe. Demperen bygger 184mm og jeg ønsker et hendig og balansert våpen uten å

tape for mye kraft.

 

Ser det er mange ulike meninger om dette der ute og er selv veldig usikker. Har stort sett bedrevet småviltjakt med hagle så er relativt uerfaren rifleskytter. Noen tips/anbefalinger?

Link to comment
Share on other sites

Du får sikkert mange ulike synspunkter på dette. Her er mitt:

Behold full løpslengde. Med Blaser blir kanskje totalen passelig, likevel. Du kan alltids kappe senere, hvis du skulle ønske.

 

Mtp fremtidig sannsynlig blyforbud, er det fint å bevare de fartsressursene du har. 

  • Like 2
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Ei kort lita rifle er hendig ved snikjakt i skog og kratt. Når den skal bæres i hånda, bør den også være lett, og en R8 er vel fort 3.5kg uten kikkert og demper? Det er tungt!

Langrifla mi med 68cm karbonløp, High-tech stokk og picatinny, veier nesten nøyaktig 3kg.

En kg til/fra har ikke så mye å si når den bæres i sekken, men i hånda merkes det. 
I min verden er R8 ei posteringsrifle, og da hadde jeg ikke giddet å kappe løpet. 
 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Takker for svar! Totalvekt med demper og kikkert nærmer seg 4,8 kg hvorav R8’n er 3,8 så det er definitivt ikke noen lettvekter :)  Det blir uansett hovedsaklig posteringsjakt og baneskyting så da høres det ikke ut som det er noe stort poeng å kappe, hvis det ikke har noe å si mtp balansen ? 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...