Jump to content

Problemer med cz455


Recommended Posts

Hei, 

jeg har en cz455 med utskiftbare løp, lr22 og hmr17, som jeg plages med at kommer ut av posisjon altfor ofte. Typisk så skyter jeg denne inn en helg og tar den med på rypejakt, og i løpet av helgen så må jeg skyte den inn igjen. Den har har da kommet ut 3-4 cm på 70 meter. Jeg bærer med meg rifla i en vorn sekk, og passer godt på å være forsiktig med både børsa og siktet på disse turene. Dette er ofte litt sent på høsten sånn at det er en del temperatursvingninger siden rifla er både innendørs og utendørs i minusgrader, men jeg vet ikke hva dette skal ha å si på rifla. Har tenkt på at problemet enten er siktet ( et billig hawke) eller at festeanordningen for de utskiftbare løpene lager problemet for meg. Er det noen som har erfaring med denne riflen, eller har tips til hvordan jeg skal begynne feilsøkingen? 

Link to comment
Share on other sites

Sjekk at alle skruer er strammet, kjenner ikke festemekanismen for løpet på denne men sjekk at det er rent, tørt og strammet i henhold til boken.

Ta med til skytebanen, se at du er skutt inn så tar du og gir det kikkertsiktet et par "vennlige" klaps opp til det nivået du mener det bør tåle. Ikke være forsiktig, det er ei jaktrifle og skal kunne brukes. Se om ting flytter seg på blinken.

 

Om du skal sjekke temperatursvingninger så er det litt mere tricky, ta været til hjelp eller så kan du legge børsa i fryseren?

 

Om ammunisjonen er varm eller kald kan bety veldig mye, avhenging av hvilken type du skyter. Diverse Biathlon ammo skal være mere stabilt enn Stinger og Topshot feks. Prøv deg fram, bruk fryseren for å kjøle ned ammo.

Link to comment
Share on other sites

Skee skrev (På 11.3.2024 den 9.32):

Sjekk at alle skruer er strammet, kjenner ikke festemekanismen for løpet på denne men sjekk at det er rent, tørt og strammet i henhold til boken.

Ta med til skytebanen, se at du er skutt inn så tar du og gir det kikkertsiktet et par "vennlige" klaps opp til det nivået du mener det bør tåle. Ikke være forsiktig, det er ei jaktrifle og skal kunne brukes. Se om ting flytter seg på blinken.

 

Om du skal sjekke temperatursvingninger så er det litt mere tricky, ta været til hjelp eller så kan du legge børsa i fryseren?

 

Om ammunisjonen er varm eller kald kan bety veldig mye, avhenging av hvilken type du skyter. Diverse Biathlon ammo skal være mere stabilt enn Stinger og Topshot feks. Prøv deg fram, bruk fryseren for å kjøle ned ammo.

 

Takk for utfyllende svar.

Jeg har bestilt ny optikk til rifla (det gamle var noe billige greier) og skal sette denne på med skikkelig stålmontasje, og så når det er på plass sjekke ut disse temperaturtipsene du kommer med. Håper jeg klarer å komme i mål til neste sesong.

Link to comment
Share on other sites

Løpet,unnskyld,pipa :) lå ann mot stokken på min 455,ikke litt,Mye! ga fort opp 40 sandpapir å bytta det ut med stemjern,når alt var fritt og fint så tok skruen til reimfeste oppi løpet. friserte den litt. nå blir hullet i blinken der det bør være. å ikke se ut som det er blitt brukt hagle med Buck-shot.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...