Jump to content

Settedybder for TTSX(bt) i forskjellige kalibre


asterix

Recommended Posts

 

Som nevnt i en annen tråd bruker jeg 78mm patronlengde til TTSX i 8x57IS. Jeg sjekket for morro skyld en del andre ladninger med TTSX i noen kalibre jeg bruker, og variasjonen på settedybden i forhold til avlastningsrillene er ganske stor, alt etter type patron. Jeg tenkte derfor å lage en ny tråd om temaet, da dette kan være av interesse for flere. Jeg lader alle mine patroner moderat-  "godt under maks" -og samtlige gir meget god presisjon i samtlige børser vi har brukt. Har så langt ikke opplevd problemer med løse "vinger" eller problemer med ekspansjon.

 

I 6,5x55 har jeg to riller utenfor hylsa, og vi bruker denne i tre forskjellige børser, ekstrem presis og effektiv til middels hjortevilt. Den eneste TTSXen jeg faktisk har satt til rilla er 120 grains i 7x65R.

(I 7x57R er samme kula satt en rille lenger bak.)

140 grns LRX og 140 grain TTSXbt i 7x65R er satt til midt i rilla, og det samme er 145 grains fabrikkladet. Som dere sikker forstår går det stort sett i TTSX til alt matvilt her i huset. Jeg har også ladet TTSX i 8x68S og 30-06, men jeg har for tiden ikke noen børse i disse kalibrene. Jeg har tidligere brukt det aller meste av "premium" blykuler til hjortevilt, men har de siste 10-12 åren kun brukt blyfritt. (Unntatt i et par børser med loddede løp- der bruker jeg fremdeles Oryks)

 

Vi har så langt kun positive opplevelser med TTSX i samtlige kalibre vi bruker- tilfeldigheter- ikke vet jeg, men tidligere ble det ett og annet langt ettersøk- selv med gode treff. 

Selv bruker jeg for tiden mest 8x57IS i skogen og stort sett 6,5x55 på innmark, men passer på å lufte de andre børsene også. I vårt jaktlag er det vel felt flest hjort med 150 grns TTSX og 308W. 

Fra topp: 

375H&H, 250 grn

9,3x62, 250 grn

8x57IS, 160 grn

7x65R, 145 grn Blaser, fabrikkladd for sammenligning. (Norma)

7x65R, 120 grn

7x57R, 120 grn

308W, 150 grn

6,5x55, 120 grn

settedybder 2.jpg

Edited by asterix
Rettet noen skrivefeil mm.
  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...