Jump to content

Luger felt-stripping - Guide


Rausheim

Recommended Posts

Tenkte å lage en liten guide som et tillegg til http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=15&t=76664

Viktig!!! Du gjør dette på eget ansvar, jeg tar ikke ansvar om du gjør noe galt som skader våpenet. Føler du deg ikke tilpass med å gjøre dette, få noen som kan eller bruk en børsemaker.

Jeg forsøker å ikke bruke for mange fagutrykk, derfor litt amatørmessige ord som "dings og bryter" :lol: Slik at alle skal kunne skjønne dette.

 

 

Først og fremst har vi et stk hylster, hva skjuler seg der mon tro? :mrgreen:

luger1.jpg

Oi så kult! En Luger med magasin og en Luger take-down tool.

luger2.jpg

 

Først sjekker vi selvsagt at våpenet er tomt, slik at vi ikke får en uønsket hendelse.

 

Så begynner vi med feltstrippingen.

Trekk sleiden tilbake (sørg for at våpenet står på avsikret).

luger3.jpg

 

Deretter tar vi ut magasinet, så vrir vi en bryter 90 grader med klokka

Da tar du også av sideplaten, som da blir løs.

luger4.jpg

 

Så tar du å trekker sleiden tilbake og forsiktig fremover, så tar du den bare av.

luger5.jpg

 

Slik ser sleiden og rammen ut inni.

luger6.jpg

 

Ta ut bolten som sitter bak på sleiden.

luger7.jpg

 

Så begynner vi med hva du kan bruke take-down verktøyet til.

Funksjon 1 er et skrujern for å ta ut tenn-nåla. Du presser inn skrujernet, vrir 90 grader mot klokka slik at en liten tapp kommer frem som da gjør at du kan ta ut hele greia.

luger8.jpg

 

Slik ser da de 3 delene som kommer ut.

luger9.jpg

 

Siden vi er inne på take-down verktøyet, kommer det 2 ting til.

Skrujernet kan også brukes til å skru av grepsplatene med.

luger10.jpg

 

Den brukes også som en hurtiglader.

luger11.jpg

 

Så begynner vi å sette sammen pistolen igjen.

Prosessen er bare å gjøre alt motsatt. Viser et bilde av hvordan tenn-nåla skal sitte.

luger12.jpg

 

Snu sleiden og rammen opp ned og tre deretter sleiden på plass, akkurat som på bildet.

luger13.jpg

 

Snu pistolen. Den tappen skal mellom den "gaffel-lignende" saken, derfor vi også snudde våpenet opp ned, ellers går det ikke.

luger14.jpg

 

Stapp i magasinet, mens du holder med venstrehånd og presser løpet bakover og trekk sleiden tilbake i låst stilling.

luger15.jpg

 

Ta deretter ut magasinet, sett sideplaten tilbake, sørg for at den sitter som den skal (mtp på avtrekkeren sin lille pinne stikker inn) og press den inn mens du vrir den bryteren 90 grader mot klokka.

Trekk tilbake sleiden og ta et avtrekk. Nå er den satt sammen igjen (om du gjorde alt riktig).

luger16.jpg

 

Post scriptum

Jeg gjør dette selv etter hver gang jeg skyter med den (jeg er fanatisk hva angår stell av våpen).

Håper guide'en var informativ og at den hjelper deg :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...