Jump to content

Duracoating av Churchill Highlander!


LeivVidar

Recommended Posts

Jeg hadde egentlig utsatt mitt duracoat prosjekt til Biltema kommer til Bodø, men i går fikk jeg en alle tiders telefon fra Luske her på forumet. Han hadde svart matt Duraheat, airbrush, kompressor og sandblåser jeg kunne få låne! Vel vel, da fikk jeg noe å gjøre i kveld da. Jeg synes resultatet ble bra. Resultatet ble nok ikke helt som det skal, overflaten ble veldig ru og lite blank (hvis man kan kalle matt svart for blank), men jeg synes det ble tøft med den ru overflata :mrgreen: Dette var første gang jeg gjorde dette så jeg må vel di meg fornøyd. Sluttstykket ble "som det vel skal bli," glattere og blankere i overflaten så når jeg lakkerte pipa og kassen hadde jeg nok for lang avstand fra airbrushen til pipa/kassen. Jeg rigget med til på jobb og pusset/sandblåste kassen, løpet og sluttstykket

 

Pusset, sandblåst og avfettet, klar til lakkering! Jada, det står ei Cayenne V8 Turbo i bakgrunnen, så jeg flyttet meg et stykke unna når jeg sprøyta :lol:

08122009234.jpg

 

Slik ble resultatet. Matt, ru og fin! Vet ikke hvor mange lag det ble, men rundt 6-7 lag

08122009235.jpg

 

Jeg skal ta å legge ut et før-etter bilde når jeg har fått montert den sammen. Skal få stå ei stund å herde først. Jeg er veldig spent på holdbarheten. Hvor mange turer i skogen tåler den tro?

 

Du Luske: Tusen hjertelig takk skal du fa** meg ha! Du er en kjernekar! :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Er vel noen misforståelser ute og går ?

 

Duraheat er til steder som blir utsatt for sterk varme, altså tåler mye varme.

 

Duracoat er til "vanlige" steder som ikke blir så varme.

 

Begge kan "bakes" i ovn ved 50 grader i ca 30 minutter (eller lage en av en pappeske og noen lyspærer funker) eller å vente ca 4 uker på total herding.

 

Eller har jeg tatt feil ? :D

 

for sikkerhets skyld http://www.durano.no/ds_product_info.php?cPath=25&products_id=51 Duaraheat

http://www.durano.no/ds_product_info.php?cPath=22&products_id=32 Duracoat

 

EDIT. Limer inn fra Durano, bomma litt på "steketidene" :)

 

Duracoat kan også bakes i ovn for raskere herding.

Bak da i ovn på 50 grader 2 x 1time for å oppnå full herding.

 

Den lave temperaturen som kreves gjør at en bakeovn enkelt kan lages av en stor oppbevaringseske og en 100W pære!

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Ja det blir spennende å se om jeg har gjort en god nok jobb! :lol: Jeg brukte sandblåser i kriker og kroker der det var vanskelig å komme til. Ellers pusset jeg med 500 sandpapir over resten. Denne må vel få bli med til kjerringøy en gang for å prøves lit litt middels langhold! Med 250 grs Scenar skulle det vel bli bra

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...