Jump to content

Rekkevidde problem på V-COM radio


flalar

Recommended Posts

Har en v-com radio som sliter med å få inn signal på litt avstand. Har forsøkt å bytte langantenne uten at det ble bedre. Gjelder forsåvidt også med den korte antenna.

 

Trodde problemet gjaldt meket eller modellen helt til jeg møtte en som hadde tilsvarende. Han fikk inn oppkall jeg ikke hørte hos meg når vi stod rett ved hverandre. Snodig.

 

Noen som har tips?

Link to comment
Share on other sites

V-com er vel et såkalt unbranded produkt som norsk importør henter fra kina og setter sitt navn på. Trenger ikke å være noe galt med det i seg selv, men hos enkelte slike produsenter tas det noe lett på produksjonstesten slik at det slipper gjennom flere "mandagseksemplarer" enn hos produsenter som gjerne også produserer i kina men under eget brand. Importøren av unbranded produkter må gjerne gjøre litt ekstra QA for å sikre jevn kvalitet og jeg tipper det er her det har sviktet. Til gjengjeld er kanskje kundeservicen bra slik at du får ny radio uten spørsmål.

Når det gjelder jaktradio så ser jeg ikke noe poeng i å kjøpe noe annet enn de anerkjente da prisen ikke er så mye høyere. Spør gjerne en radioamatør og han nikker nok gjenkjennende til icom, yaesu, zodiac m.fl. v-com har han sikkert ikke hørt om...

Link to comment
Share on other sites

Jeg opplever at problemet først og femst er knyttet til at jeg ikke hører andre. Har forsøkt å stille på signalstyrken men det gjelder vel bare mine utgående signaler. Har også forsøkt å stille "squelchen" lavt uten at det ble bedre.

 

Da jeg kjøpte den fant ikke selger rett antenne og forsøkte først å skru ned en ukompatibel en før han fant en som passet. Kan ikke se skader på gjenger eller tilsvarende men kan dette ha noe å si?

 

Har hatt radioen siden 2011 så tviler på at jeg får byttet den. Ante jo ikke at dt var noe galt med mitt eksemplar før i høst.

Link to comment
Share on other sites

Link to comment
Share on other sites

På en jaktradio brukes den samme antennen i tx (send) og rx (mottak) og i utgangspunktet vil en antenne som er såkalt "dårlig matchet" (om det er feil antenne, vanninntrenging, skadet konnektor eller hva det nå er) gi samme utslag i det såkalte linkbudsjettet begge veier da antennesystemet er "resiprokt" (likt begge veier på fagspråket). Det er imidlertid to forskjellige linkbudsjetter da kompisens radio kanskje har 20 dB bedre mottaksfølsomhet enn din, og da er det ikke de 3 dBene du har i mismatch-tap i antennen din som gjør utslaget.

Skal jeg tippe (antar at brukerfeil er utelukket) så er det i mottakeren du har et problem. Testen du gjør med å skru ned squelchen er en bra test siden du da tester selve mottakeren (er signalet hørbart er det over følsomhetsterskel ikke over en kunstig satt squelch-terskel), men du må nesten sammenligne ned noe. F.eks om du har med en ekstra (god) radio med skrudd ned squelch og så se hvor mye nærmere kompisen må komme for at en hører like bra i den dårlige radioen som i den gode. Uansett så vil en slik test ikke avsløre annet enn at du eventuelt har et problem. Deretter er det nok testinstrumentering som trengs...

Link to comment
Share on other sites

Har hatt radioen siden 2011 så tviler på at jeg får byttet den. Ante jo ikke at dt var noe galt med mitt eksemplar før i høst.

 

Jeg vil gjette på at du har usynlig brudd/skade ett sted mellom antenne og elektronikken som medfører betydelig signaltap.

 

Send den inn.

 

Mvh

Jim114

Link to comment
Share on other sites

Under årets elgjakt sleit en med en Zodiakradio hvor antenne forbindelsen er en jævla liten tapp i midten. Akkurat samme symptom som ts beskriver. To andre like radioer funket side ved side. Ble bedre med å skru på antennen inn og ut før det det lagde kvalme igjen. Icom har bare en enkel skru forbindelse uten noe dilldall.

 

Sent from my Nexus 7 using Tapatalk 4

Link to comment
Share on other sites

 

Om de andre som snakket sammen har satt en signaltone, så vil de ikke høre ditt opprop med mindre du setter samme signaltone, selv om du er på samme frekvens. Du vil imidlertid høre alle andre så lenge du ikke har satt noen signaltone i det hele tatt. Nå gidder jeg ikke sjekke manualen din, men om du ikke kan stille på det, så kan du be kompisene dine slå det av.

 

Det kan selvsagt være noe galt med sendingen din pgså, men greit å sjekke signaltone før du går til butikken.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...