Jump to content

Olje skaft av masurbjørk


skiloeparn

Recommended Posts

Er kniven ferdig, dvs. skaftet limt fast til bladet ?

Om ikke, ville jeg gjort det først, ellers vil neppe limet sitte så godt i olja.

Jeg har pleid å la hele greia trutne i olje, dvs. stå neddykket noen døgn til det ikke trekker inn mer og derretter tørke av det som svetter ut.

Nå er det ikke hjemmelaget lurium jeg har brukt, men ferdigkjøpt.

Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg som nevnt kun brukt ferdigkjøpt, og den var fint mulig å lagre etterpå så lenge lokket er tett.

Vil tro det samme gjelder med lurium.

Husk også at linolje har den festlige egenskapen at filler kan selvantenne, så hiv brukte filler ut i regnet noen dager før de går i søpla, evt. sett fyr på dem under kontrollerte forhold så du slipper en kjedelig overraskelse.

Link to comment
Share on other sites

TS. Start med rå linolje og bland den ut med terpentin, så det trekker lengere inn i treverket. Husker ikke blandingsforholdet, men oljen skal være ganske tynn. Kanskje 10 - 20 % terpentin. Du får prøve deg frem, hvis ikke noen her har blandingsforholdet, eller du finner det noen andre steder.

 

Jeg har kun smurt det på og latt det tørke inn. Og gjenntas ofte. I begynnelsen tar det bare minutter for det er trekt inn. Når det tar ca. 2 timer før det er tørt, er du ferdig med den rå linolja. Gå over til kokt linolje (kan brukes ublandet) og fortsett på samme måten til treverket ikke trekker mer. På slutten tar det dager, hvis du skal gjøre dette ordentlig.

 

Jeg har brukt linolje på div. gevær- og halgekolber (samt fortre) og på knivskaft. Ønsker du ekstra glatt overflate (alla - på våpen), må du "vannbeise" til treverket ikke reiser seg lenger. Men, det er vel ikke noe poeng på et knivskaft.

 

Skal du ha farge på treverket, må du beise før du starter med olja.

 

Linolje er like bra, som noe annet dyrt produkt en får kjøpt. Utblandet olje har du på en egen boks og merker denne. Et tips. Linolje fester seg til gjengene på flaske/kork og blir som lim. Rengjør med terpentin og påfør vanlig vasselin. Ellers kan du få problemer med å løsne korken neste gang.

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde en "oppskrift" som jeg brukte tidligere:

 

1/3 kokt linolje

1/3 terpentin

1/3 benarolje

 

Satte kniven opp ned i et smalt glass og fylte opp nok olje. Lot stå et døgn.

Nå bruker jeg nesten bare stabilisert så det er sjelden olja er framme.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...