Jump to content

Speka ærfuglbryst?


KeDaaIttepaa

Recommended Posts

Hei.

Jeg driver å jakter litt ærfugl og er veldig glad i spekemat!

Så kom jeg over en side på nettet hvor dem fortalte hvordan lage speket andebryst.

Så lurer jeg på om noen her inne kanskje veit om det fungerer med ærfugl?

Kanskje noen som har gjordt det før å har noen erfaringer å dele?

 

KeDaaIttepaa

Link to comment
Share on other sites

Skal jaggu meg hente opp noen biter i fra jakten i fjor å prøve. Skal vi samkjøre litt Xesray?

Hvis vi tar to skarvefilleter hver så prøver vi 4 forskjellige tider liggende i salt. 1,2,3 og 4 døgn kanskje?

 

Er det noen forskjell på hvordan kjøttet tar til seg alt med tanke på om kjøttet har vært nedfrosset eller ikke?

Link to comment
Share on other sites

Har prøvd et par varianter av speket ærfuglbryst.

1. Tørrsalting med rikelige mengder grovsalt i 8 timer.

2. Salting i lake.

 

Salting i lake gir saftigere kjøtt som jeg har brukt i enkle små "forrett-salater", mens tørrsaltingen gir fastere tyggemotstand, lengre holdbarhet og fungerer som et mer typisk "ølsnacks". En av favorittene lager jeg ved å skjære de tørrsaltede filetene i tynne skiver, dandere på flatbrød, legge på en klatt seterrømme og pynte med litt rogn av ørret eller lodde. Har erfart at en chablis eller tørr riesling fungerer veldig bra til sjøsmaken i ærfuglen.

 

Nær det gjelder tørkeprosessen er det viktig at filetene henger luftig. Har prøvd tørking i kjøleskap en ukes tid og i romtemperatur noen dager. Tørking i romtemperatur går naturlig nok raskere, men tørker filetene for lenge blir de steinharde.

 

Har brukt metodene over både på fersk og frossen fugl. Funker også for lårene, men da trengs det litt mer finjobbing med kniven for å få skåret ut spiseklare biter.

 

Arne

Link to comment
Share on other sites

Tusen takk for masse gode svar!

 

Skal prøve meg fram litt nå!

 

Men jeg leste at på and skulle du la fileten ligge i ett døgn i tørt salt.

Så skulle det taes opp, tørke av saltet, smøre på litt pepper og

Henges i spekepose i ca en uke.

 

Høres det ut som en måte å prøve på?

 

KeDaaIttpaa

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...