Jump to content

300 win mag til bever


416REM

Recommended Posts

Har brukt A-frame i min 300 wsm, blir et greit hull rett igjennom, 5 krone stort på ut-siden. Skal du skyte hodeskudd går det med 110 grains V-max, som å slå av lyset. Jeg bruker v-max i 6.5x55 og 22-250. Har ikke skutt i kroppen med 6.5x55, men med 22-250 blir det ikke gjenomskyting på bever. Regner med det blir lapskaus om du skyter i kroppen med 110 grains V-max i 1000 m/s...

Link to comment
Share on other sites

Finn iallefall ikke på å skyte med mantel, slik jeg gjorde. Det gikk dårlig!

 

Vil selv gå for sierra varminter. Ligger en tråd der jeg har spurt etter ladedata for denne kula. Har selv sett hva denne gjør med rev og bever i 3006. vil tro at effekten ikke er noe dårligere i 300 wm.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har gjort som Skaubjønn - skutt med "normaltunge" kuler. I mitt tilfelle var det 180grs Woodleigh. Det fungerte helt flott det.. Skutt gjennom lungeregionen ble det pene hull i begge jeg skjøt.

Lite vits i å spesialsy ammo med superlette kuler og psykohastigheter rent bortsett fra at det er morro da..!!

Link to comment
Share on other sites

Regner med det blir lapskaus om du skyter i kroppen med 110 grains V-max i 1000 m/s...

 

Tja, har skutt 6 stk bever nå i år med 6.5x68`n og 100 grs Varminter. Hastighet 1034 m/s. Kun gjennomskyting på et dyr. Noe "grums" blir det innvendig, men det er jo hensikten med slike kuler.

Interessant Mr. Hansen, meget interessant! Er en stund siden jeg fiklet med 110 grains V-max i 300 wsm'en, men mener jeg snubbet borti 1000 m/s med de ladningene jeg forsøkte. Hmmm, kanskje den skal få bli med mer på tur? Jeg skjøt bare en bever i fjor, den ble hodeskutt med V-max fra 6.5x55. Effektiv avliving ja...

Link to comment
Share on other sites

Kan sitere hva Etterbrenner skriver i denne tråden:

 

viewtopic.php?f=58&t=2163&start=0&st=0&sk=t&sd=a

 

Har samme erfaringer med 6,5x55, der får jeg gjennomskudd med både 85 og 100grs Sierra HP kuler i 4 av 5 tilfeller på 15+ kg bever. Når jeg lader samme kulene i 6,5-06 og 6,5/284 synker andelen gjennomskudd betraktelig. I 6,5/300Weath har jeg opplevd flere ganger at 85grs kula ikke kommer frem til skiva pga overrotasjonen/hastighet får de til å poffe i lufta. Har bare brukt 100grs utgaven på jakt, men heller ikke her har jeg fått gjennomskudd. Mye av sammer opplever jeg med 110HP i 308 Win gir gjennomskudd, men når den kommer i feks 300H&H, 308 Norma Mag eller 300WSM blir bildet litt anderledes. Veldig bra effekt, det er aldri noen tvil om at beveren er død, og jeg har fortsatt ikke mistet en eneste en.

 

 

En liten rettelse på meg selv, 7 bever skulle det være :wink:

De syv ble skutt i kroppen og ikke hodeskudd.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...