Jump to content

Test av 225 grs Speer Deep Curl 338WM, billig premiumkule


LeivVidar

Recommended Posts

Hei!

Kjøpte meg ei eske med disse kulene fra Midway for ei stund siden. Var veldig nyskjerring på hvordan disse oppførte seg, både med tanke på presisjon og ekspansjon og jeg kan ikke si annet enn at jeg er imponert. For ei premiumkule til ca 4 NOK pr stk er det veldig mye kule for pengene. Jeg testskjøt disse på 100-metersbanen her i Bodø og jeg hadde ladet opp kun to ladninger. En med 67 grs Rhino 17 og en med 68 grs Rhino 17. Det var nok for presisjonen var helt utmerket med 68 grs-ladningen.

 

Her kommer noen bilder av kula:

scaled.php?server=14&filename=imag0185r.jpg&res=medium

 

scaled.php?server=822&filename=imag0187l.jpg&res=medium

 

Presisjon på 3 skudd. Det siste skuddet gikk av før det skulle gå av så det åpnet samlingen litt..

scaled.php?server=7&filename=imag0189oc.jpg&res=medium

 

Ladningen jeg brukte var:

Federal hylser

CCI 200 hetter

68 grs Rhino 17

COL: 85 mm

 

Dette gir 820 m/s i min rifle med 61 cm løp. Hvis noen bruker ladedata tar jeg ingen ansvar siden dette er noe som var bra nok i MIN rifle..

 

Diameteren på kulen er 20x20,5 mm og restvekt er 205 grs.

 

Ingen tvil om at dette er ei god kule til en veldig hyggelig pris!

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Da testet jeg ut denne kulen med Vihtavouri N160 krutt, jeg ville oppnå en omtrentlig fabrikksladning som Federal har for denne kulen som oppgis til 832 m/s og under er resultatet:

 

Alle ladninger er følgende data brukt:

 

Browning X-Bolt SS rifle med 60cm løp

Winchester hylse

Federal 215 tennhette

Speer Depcurl 225 grs

COAL 84.2mm (Data fra Speer Bullets)

Vihtavouri N-160 krutt

 

Start Ladning:

68grs - Hastighet 771 m/s

 

Middels ladning:

70grs - Hastighet 811 m/s

 

Maks Ladning:

72grs - Hastighet 839 m/s

 

Da fant jeg ut at 72 grains med VV N160 er så nær fabrikkladet Federal som jeg ville og har da funnet en grei ladning med ett lett tilgjengelig krutt.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...
  • 1 month later...

Tok en kalv her om dagen med min 338 wm selvsagt datt den fort da det var ett lite dyr i forhold til kaliberet. Dessverre fant jeg ikke kulen igjen den gikk tvers igjennom på ett relativt langt hold 242 meter og etter mye leting måtte jeg gi opp. Slaktet var helt prima og jeg må tilstår jeg er meget fornøyd. 24 kg slaktevekt på kalven så ikke store karen men pytt mye god mat i fryseren. Må si jeg er meget fornøyd med kulen så langt, presisjon på dette holdet var upåklagelig.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...