Jump to content

Cal .40 topp på ei 9mm ramme


IceMan

Recommended Posts

Vil prøve å sette min Bul M5 topp i cal .40S&W på ei STI Trojan 9mm ramme(1911)

Vil da kunne skyte cal .40 med ei slank singel stack ramme.

Noen som har erfaringer med et slik oppsett?

Noe som jeg må ta hensyn til?

Får lånt ett singel stack cal.40 magasin til utprøving

Link to comment
Share on other sites

Morsom tanke, men tror det bare ville være slump om andre testet noe lignende. Så ikke sitt å skriv, prøv. 1911 skal jo i utgangspunktet være et kompatibelt konsept med rommelige toleranser. Bul'en faller kanskje under den kategorien, en annen ting kanskje med STI'en. Vet ikke om din Bul er av nyere modell. I så fåll har de samme rampesystem. Er den tidlig med delt rampe, kan du bare gremme det. Hvis lik rampe, er det heller ingen garanti at de går om hverandre. Kan være små maskinerings variasjoner hit eller dit. Kan tenke at du får på sleidenmed løpet i. Om du får på sleidestopp'en, et lite hurra igjen. Om den da vil gå helt i lås. Ikke noe som binder, kanskje suksess. Men ikke skjyld på meg hvis hele skjiten sitter dønn fastlåst etter første skudd.

Neida, skal ikke skremme. Enten går det eller ikke. Du får ta en råkjangs å prøve.

Link to comment
Share on other sites

Okei, jeg får delta i diskusjonen, her trengs det litt oppklaring.

 

Severin, du av alle burde vite bedre!

 

Dette er potensielt skadelig for delene- ikke direkte farlig for skytteren, men feiltilpassede 1911-deler KAN i de værste tilfellene, ryke på noen få skudd.

 

Før jeg visste noe som helst om dette, ble sleiden og pipa på en av pistolene mine byttet av en "faglært børsemaker", som påstod at alle 1911-deler gikk om hverandre, etter at han hadde frest istykker sleiden min. (han er mye av grunnen til at jeg har null respekt for "fagbrev", fagbrevet behøver ikke å bety noe som helst)

Det resulterte i en knekt sleidestopp etter under hundre skudd. Kjøpte meg ny sleidestopp, ekstremt overpriset hos Røgerberg. Etter ti nye skudd røyk linken, og jeg hadde fått meg en ny hobby- å gjøre pistolarbeide selv.

 

Brudd av sleidestopp eller link skjer når linken er for kort, og er relativt billig å fikse. men man kan også knekke nedre låselugger om linken er for kort, og ny pipe og god tilpasning koster fort noen tusen.

 

Er linken derimot for lang, låser ikke pistolen opp i tide, og alle rekylkreftene som normalt driver sleiden, bunner i nedre "lugger". Ryker ikke disse, rives øvre låselugger mellom sleiden og pipa, og de avrundes og smis ut.

Det skjer ikke nødvendigvis noe delebrudd de første skuddene, men man er garantert å få ødelagt pipe eller sleide i løpet av noen få hundre skudd.

 

IKKE SETT SAMMEN 1911-deler fra forskjellig pistoler, hvis du ikke vet hva du skal se etter. Det KAN gå helt bra, men det kan også ende med ødelagte deler for flere tusen kroner i løpet av ETT skudd.

Link to comment
Share on other sites

OK!

Takk for oppklarende svar "evert"

 

Da stopper prosjektet.

Begge våpen virker hver for seg, og blir brukt i sine respektive klasser.

Vil derfor ikke tilpasse den ene sleiden til den andre ramma.

 

Da blir det evt å skaffe en sleide som kan tilpasses ramma av børsemaker.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...