Jump to content

Kikkertmontasje og kikkert på Mauser??


9,3x62 SL

Recommended Posts

Har en original Mauser i kaliber 7.92 (8x57JS).

 

Har egentlig ikke lyst til å "ødelegge" våpenet :cry:

 

Men nå har jeg nesten bestemt meg. Jeg trenger en kikkert på den, da jeg skal bedrive toppjakt. Og muligens litt jaktfelt-skyting.

 

Må vel nødvendigvis ikke ha kikkert. Jeg får jo en 5-skuddserie på en snusboks, på 100 meter.

 

Så mitt spørsmål: Hvilke fester/montasjer anbefaler dere?

Legg gjerne ut bilde, og skriv fordeler og ulemper om montasjen.

 

Jeg vil gjerne ha et militært montasje, da jeg vil at det skal stå i stil med børsa.

Kikkerten trenger ikke å være militær, da slike gamle kikkerter ikke er pålitelige.

Noen kikkert-tips også?

 

Kikkerten skal også stå i stil med montasjen og våpenet.

 

Legg gjerne ut bilder.

 

Og takk for alle svar! :)

 

Her er forresten et bilde av Mauseren. Som dere ser, så har den ingen spor for montasjer...

 

 

 

mauserbildeny3.jpg

Link to comment
Share on other sites

Du kan kanskje prøve å få tak i "tidsriktig" optikk med tilhørende montasje.

 

ZF 39

ZF 41

ZF 4

 

Den siste der tilhører egentlig G-43, men er vel mulig å montere på mauseren. En ZF 39 i god stand ligger på rundt 6500,- her i Norge.

 

Hvor fikk du tak i mauseren din og hva var prisen?

Link to comment
Share on other sites

Har også en slik, og har sett på flere muligheter.

Det enkleste jeg har funnet er slike montasjer der man tar av baksiktet, og setter en montasje i krybba til baksiktet med dem samme låsepinnen.

Finnes flere i usa med slike løsninger.

 

Bakdelen er at man må da ha en såkalt 'Long Eye Relief' kikkert, for avstanden frem til kikkerten blir så lang, dem har heller ikke alverden forstørrelse. Tror det er 4x eller noe slikt.

 

Da slepper man å bore og gjenge i kassa, og den er reverserbar til original utseende.

 

Fin børse å skyte med vist man ser bort fra avtrekket som er som å dra en stein gjennom en pakke med skruer.

Link to comment
Share on other sites

Du kan kanskje prøve å få tak i "tidsriktig" optikk med tilhørende montasje.

 

ZF 39

ZF 41

ZF 4

 

Den siste der tilhører egentlig G-43, men er vel mulig å montere på mauseren. En ZF 39 i god stand ligger på rundt 6500,- her i Norge.

 

Hvor fikk du tak i mauseren din og hva var prisen?

 

Vil ikke betale skjorta og halve klesskapet for en montasje og kikkert heller da...

 

Mauseren kommer fra min døde morfar.

Da han døde, ble papirene skrevet over på meg.

 

Jeg tenker litt på et slikt sidemontasje. Som man har på venstre side av låsekassa.

Men det spiller ikke noen stor rolle, bare at monstajen er tidsriktig :wink:

Link to comment
Share on other sites

Tja, jeg kjøpte en sånn "montere i originalt baksikte" montasje av en kar på forumet her en gang og den hadde en forlengelses-skinne som kunne monteres slik at man kunne benytte en helt vanlig kikkert.

Ser ganske solid og stabil ut så jeg hadde ikke hatt betenkeligheter med å bruke den.

Dog kan det bemerkes at jeg ikke ville skrudd på noe "Hubble-teleskop" i 3-12x56 da, kan bli litt mye vekt å drasse på også..

Link to comment
Share on other sites

Har en alternativ løsning:

 

Man kan bytte ut baksikte (hele skinna) med en rail-montasje fra http://www.murphysarms.com/

Har selv denne løsningen sammen med en Leupold Scout og er mege fornøyd. Den fungerer selvsagt da kun med kikkertsikter med lang øye-avstand

 

Du finner bilde av løsningen på linken, og vet folkene bak er å stole på. Send meg PM om du trenger mer info.

Link to comment
Share on other sites

  • 11 months later...
  • 6 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...