Jump to content

GPS/kart


Mondragon

Recommended Posts

Jeg skal ant til på et helt nytt, ukjent og stort terreng. Det er noe dårlig tid til å sette seg inn i alle grensene og å gå på rent kart er jeg litt usikker på. Vil nødig passere grensene så klart

Det finnes elektriske «duppeditter» en form for GPS for gående som viser området/grenser/kart og hvor en går, sant?

Hva heter slike? Kan noen anbefale noen de har god erfaring med?

Ser for meg at den  viser kart med tomtegrenser og at man også helst kan tegne/ramme inn grenser selv og at den viser dropplet linje på hvor man går underveis

Må så klart tåle vær og vind og ha god dekning

Finnes noe sånt? :)

 

Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, odin1899 skrev:

For min del så heter det mobiltelefon.

 For meg som bruker Iphone så er dette ikk et alternativ da den mister mye strøm fort i litt kulde :)

Vet det finnes apper, dog er jeg ukjent også med disse

Berdre med en greie som er laget for å tåle litt vær og vind enn mobilen min i alle fall 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
På 1.9.2017 den 12.22, G.Larson skrev:

En eller annen Garmin-gps og TOPO-kart. Der er eiendomsgrenser tegnet inn.

 Leser på Garmin 64ts feks...at det ligger mye kart inne. Hvordan er disse kartene? Hva er Topo-kart og hvordan får man tak i disse? Koster? Hvordan får jeg kart dit jeg vil gå - feks kart over terreng på sted x - om det ikke er på den?

:)

 

Link to comment
Share on other sites

22 minutter siden, Mondragon skrev:

 Leser på Garmin 64ts feks...at det ligger mye kart inne. Hvordan er disse kartene?

De forettningene som selger Garmins GPSer, har også Topo kart. Så gå inn på Garmin. no og les om både GPSer og de forskjellige kartene. Tror det bare er de dyreste kartene, hvor eiendoms gresnsene er medtatt. Kartene som følger med, er mest for demostrasjon og ikke brukanes. :( Er du familiær med vanlige papirkart i 1:50 tusen, klarer du deg også med det, når det gjelder digitale kart. Topo kartene i 1:50 tusen, er det samme som Tropografiske papirkart i 1:50 tusen. Norgeskartet har samme detaljer.

 

Angående jaktgrenser. De som selger jaktkort har da oftest kart, hvor jaktområdet er inntegnet. Ikke bestandig at det følger eiendommsgrensene.

 

Kjøper du Garmin gps og Topo kart, følger det med et instalasjons program. Og med det kan du tegne så mye du vil, bl.a. jaktområde. Legge opp ruter/turer, m.m.

Edited by Geco5
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...