Jump to content

Kaliber 20/70 jaktammunisjon


hovdeknuten

Recommended Posts

Ute og lufta kaliber 20 hagla på leirduebanen idag. Skjøt 10 skudd med Rottweil Waidemansheil 20/70 5 er 28 gram. Ble ikke tid til papptest, desverre. Men må si jeg ble overrasket over hvor lite rekyl den gav. Noen som har erfaringer med den på jakt? Skogsfugl/rype feks

Link to comment
Share on other sites

Er vel en av de kanskje mest brukte kal 20 patronen i landet. Så bør felle vilt den om du får pene skuddbilder og du greier å skyte godt nok til å treffe ;) Har brukt Fiocchi 20/70 med 28gram før, og dyrene jeg traff døde de. Minst like mye som de jeg skøyt med 32grams magnumpatroner :D 

Link to comment
Share on other sites

38 minutter siden, Mas-36 skrev:

Er vel en av de kanskje mest brukte kal 20 patronen i landet. Så bør felle vilt den om du får pene skuddbilder og du greier å skyte godt nok til å treffe ;) Har brukt Fiocchi 20/70 med 28gram før, og dyrene jeg traff døde de. Minst like mye som de jeg skøyt med 32grams magnumpatroner :D 

Merkelig at jeg ikke har brukt den før? får se hva den gir på pappen. Veldig behagelig den der

Link to comment
Share on other sites

Sant nok. Det kunne vært en forklaring? men husker fremdeles hvor moro det var når farfars papppatroner svelte i løpet og han jamret og klaget.  Han skjøt og sverget til waidemansheil i papp. Det var i kaliber 12. Synes selv 36gram i 12 er litt vel mye selv for generell skogsfugl.. Men fersk i 20/70 på den der. Noen som vil anbefale andre patroner i 20/70 -76 til skogsfugl/rype?

Link to comment
Share on other sites

Du må selv finne ut hva som passer i din hage og gir gjervn spredning på papp. Hjelper lite med annbefalinger, hvis de ikke gir bra, eller ok skuddbilder. Kjøp noen forskjellige pakker med ammo, som du ønsker å teste. Er du ikke fornøyd, er det bare å fortsette med andre typer.

Link to comment
Share on other sites

25 minutter siden, Geco5 skrev:

Du må selv finne ut hva som passer i din hage og gir gjervn spredning på papp. Hjelper lite med annbefalinger, hvis de ikke gir bra, eller ok skuddbilder. Kjøp noen forskjellige pakker med ammo, som du ønsker å teste. Er du ikke fornøyd, er det bare å fortsette med andre typer.

Enig i det. Men interessant hva folk har praktisk erfaring med. Hva som feks fikk gammeltiuren til å klappe sammen?

Link to comment
Share on other sites

13 minutter siden, hovdeknuten skrev:

Enig i det. Men interessant hva folk har praktisk erfaring med. Hva som feks fikk gammeltiuren til å klappe sammen?

Kanskje interessant. :) Men det forteller ikke hva som "funker" i din hagle.

 

Er nok mer halgdim., avstand det skytes på og rene treff som gjelder. De jakte med hagle for 50 -100 år siden også med svakere patroner. Og det ble brukt mye kal 16 (husker ikke om det var 16/60, 16/65), i skogen.

Edited by Geco5
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...