Jump to content

Kikkertsikte ved utbyttbart løp 22LR/17HMR


JaChVe

Recommended Posts

Hei

 

Jeg tok jegerprøven for en god del år siden men kom meg aldri ut i "feltet". Det har jeg imdlertidig tenkt å gjøre noe med nå. Men for å gjøre dette trenger man de rette redskapene og jeg snuser litt på det ene og det andre.

 

En ting jeg har lurt noe på er CZ455 med 22LR løp og 17HMR løp. Et løp for billigere skudd til trening og et løp for jakt på småvilt. I og med at jeg aldri har eid våpen på egenhånd og det er en del år siden jeg løsnetskudd i forsvaret er jeg pinlig dårlig på disse tingene. Men det jeg altså lurer på i forbindele med CZ 455 er hvordan skifte av løp vil påvirke kikkertsikte? Vil det være mulig å ha montasje på begge løp for et sikte og skifte sikte over på det andre løpet samtidig som man beholder "innskytingen" eller vil man uansett måtte skyte inn på nytt når man gjør slike skifter grunnet differansen på ammunisjonen?

 

Håper noen kan klargjøre dette.

 

Mvh JaChVe

Link to comment
Share on other sites

Montasjen og kikkerten sitter på låsekassen, og du bytter løp uten måtte borti dette.

Forandring i treffpunkt vil du få uansett, og må skyte inn på nytt. Somregel er ikke forskjellen veldig stor, mtp sideveis endring. Opp eller ned avhenger av innskytingshold og kaliber. Har du skutt inn.22 på 100 vil du treffe høyt med. 17hmr pga kulebanene til kalibrene.

Håper det hjalp.

Link to comment
Share on other sites

Det var klart og tydelig det. Var noe usikker da det ut ifra bilder av forskjellige våpen og utstyr har sett ut som om det er rails som strekker seg forbi låsekassen men det kommer nok bare av manglende erfaring. Takk for forklaringen.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...

Hei.

Jeg opplever at treffbildet endres kraftig mellom 22lr og 17 HMR løpet. skjøt inn på 55 m oppadgående på 17HMR, Da funker det til mim primærjakt som er gås. får maks 2 cm avvik på alle praktiske hold. Når jeg (endelig) fikk byttet til 22lr std, opplevde jeg at jeg måtte 31 knepp til venstre og 10 knepp opp for å treffe blinken på 35 m. I starten traff jeg ikke skiven engang... CZ455 synthetic m tofot og A TEC 6 demper til 22 som jeg bruker på begge løpene.3-9x40 sikte

når jeg byttet tilbake skrudde jeg nøyaktig likt tilbake og satte 5 skudd på 48 poeng (10 cm "luftgevær blinker" på 55 m hold)

Noen som vet om det er vanlig at der er så stort avvik mellom løpene?

kan noe "renses" eller maskineres for å eliminere så store endringer i sikte, særlig sideveis, men også om det er mulig å "heve" 22lr litt slik at den skyter likt som 17hmr fram til ca 100 m?

Jeg skrur løpet og demper godt til, og hører at der er god metall kontakt, men har ikke sjekket for fett eller voks.

Jeg er forsiktig med å trekke i avtrekker håndtaket slik at ikke tofoten skal tvinge løp og kompositt i kontakt. Det kan sende kula høyt over hvis man legger litt vekt på tofiten.

 

Jeg setter pris på presisjon, og skyter ikke før jeg har hjerteskudd på gåsa. Noen ganger betyr det at vingebeinet får kula, men den faller død om av det også.

Husk at gås beiter i timesvis, så det er sjelden jeg skyter de første fem minuttene.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...