Jump to content

Jarmann Harpungevær


bubo

Recommended Posts

Kjøpte meg et harpungevær på finn.no for ei stund sia og lurer på etpar ting dere sikkert kan hjelpe med..

Min er litt anderledes forrest på skjeftet,har ikke den flate undersiden alle jeg finner på nettet har.Hva kan det bety?

normal_20150826_180246.jpg

Nummeret på børsa er 9835,forholdsvis tidlig regner jeg med,noen som har årstallet?

normal_20150826_180907.jpgnormal_20150826_181059.jpg

Tålige rifler i løpet,og tung pga denne "kolbekappa" og den påkrympa løpsforsterkeren.

Leste en plass at enkelte harpungevær var omgjort tibake til mer eller mindre orginale jarmanngevær,er dette mulig?

Sikkert en drøy jobb itilfelle. :)

Vites det om løpet har beholdt den åttekantete delen under påkrympen?

Og magasinavstengeren,er den loddet fast?

http://www.kammeret.no/bilder/displayim ... pos=-24113" target="_blank

Mange spørsmål,ja..det må sies at jeg kun har selve børsa,ingen kasse eller noe tilbehør fulgte med,er det en som tør sette en fornuftig verdi på den?

Link to comment
Share on other sites

Gratulerer med Jarmannen :) De ble omarbeidet til både flat og rund i fremkant av forskjefte. De som er flate har gjerne hatt et håndtak påmontert. Ellers står det en hel del om geværet her: http://kvf.no/vaapen.php?type=Fangst&weaponid=FANG0001" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank - bildene viser både flat og avrundet avslutning på fortreet.

Skal du tilbakeføre det til originalt så må du nok skaffe deg et nytt løp/pipe. Ekstravekten i kolben kom nok godt med under avfyring av harpuner :D

Link to comment
Share on other sites

Takk skal du ha Doctoroy :)

Med prisene på en original jarmann er nok dette det nærmeste jeg kommer....

Fikk desverre ikke opp de bildene du nevnte med rundt forskjefte,men da var ikke dette noe spesielt altså.

Håper noen kan hjelpe meg med årstall og annet?

Jeg betalte 2300,- for den,noen synspunkter på det?

Link to comment
Share on other sites

De var nok ikke tenkt som spesielle presisjonsvåpen. Når de skulle skyte størje så fylte fisken hele synfeltet til skytteren - så da falt spesielle krav til presisjon bort kan man si. Mothakene på harpunen skulle sørge for at fangsten kunne berges og avlives. Når de var i bruk som redningsgevær siktet skytteren så høyt at han var sikker på å ikke treffe noen i mottagende ende og samtidig sikre at de trengende fikk tak i linen.

Det må kunne gå an å lodde på siktemidler på din. Tok i sin tid og sveiste på et kragsikte på en enkeltløpet Star hagle. Det ble en viss bedring i presisjon på rundkulene etter det, men haglens estetikk ble på ingen måte hevet :)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...