Jump to content

Kongsberg M1855 sjelden?


marius12321

Recommended Posts

Hei jeg har et våpen som jeg ikke vet så veldig mye om. det jeg vet er at det kommer fra kongsberg står M1855. det er 2 messinger som holder løpet sammen, har også fått høre at det bare ble laget 1000stk av dette våpenet. dette er model 906 det står det på alle delene på våpenet. kan noen gi meg noen svar på hva dette kan være verdt og om jeg har noe riktig i hva jeg har skrevet over?

Link to comment
Share on other sites

Dette er en Landmarkombygd marinekammerlader. Jeg er ikke uenig i at produksjonsantallet kan være ca 1000 stk. Marinen hadde gjennomgående mindre produksjonsvolumer enn hæren. Tilstanden ser også ut til å være ganske normalt fin. Marinebørsene er ofte i bedre stand enn hæren sine. Jeg skal ikke gi noe konkret modellnavn, siden jeg ikke er stødig på marinens våpen, men denne er ombygd, så den vil ha 2 årstall i navnet. Slik den fremstår nå er den klar for bruk av metallpatron, før ombygging var det perkusjon som var tingen.

 

Tipper Trond kommer på banen innen kort tid.

Link to comment
Share on other sites

Dette er en M1855/67 marinekamerlader, den første av marinens kammerladere med bare to bånd. M1855 og M1857 er så godt som identiske, bortsett fra at M1857 også har hel på bakkolben. Det er derfor en viss usikkerhet om disse skal regnes som én eller to modeller. Du kan l ese litt mer om disse på http://norskevaapen.no/?p=577.

 

Marinekammerladerne ble produsert i vesentlig mindre serier enn hærens, men av en eller annen grunn virker det som om nærmest samtlige er bevart. Det er lage ca 500 av M1855. Denne kom opprinnelig med åpent kammerstykke (en "munnladet baklader"), men ble gjort om etter Landmarks patent til patrongevær i 1867. Patronen til dette er snart verdt like mye som børsa. En skikkelig kort, tykk patron.

Link to comment
Share on other sites

Dette er nok uansett ikke noe våpen å skyte med, dette er an altfor ukurrant ammunisjen og jeg ser ikke helt for meg at folk sitter hjemme og lader opp 17,5 mm/16,7 mm rimfire patroner. Velg deg heller en av hærens kammerladere med åpent kammerstykke. Billigere og enklere.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...