Jump to content

Zeiss Victory 8x26 T* PRF LT avstandsmåler


Batvik

Recommended Posts

Til dere som har denne, eller noen som vet det.

Denne har jo et program for kulebane. Av det jeg kan se så gir programmet deg hvor mange cm over/under du skal skyte for å treffe. Dette utifa dine forhåndsinnstilte parametere på kulebanen din.

Det som ikke går fram av informasjonen er om dette programmet også kalkulerer inn kulebanen i forhold til vinkel du skyter på. Skyter du i 20 grader nedover så blir det en viktig faktor på kulebanen, kanskje viktigst på skudd over 200m, men skal jeg svi av 5000kr på en avstandsmåler så kunne det vært greit å vite om det er en fullverdig kalkulering av kulebanen vis jeg plutselig skulle få mulighet på gåsa på 200m pluss, med bratt vinkel ned på et jorde foreksempel. Kjedelig å måtte dra fram kalkulatoren i tillegg liksom.

Link to comment
Share on other sites

Forskjellen på kulebane i bratt vinkel har veldig lite å si i forhold til mange tror. På de avstandene du nevner så kan du glemme å tenke på det. Jeg har Geovid HD-B som beregner antall klikk i forhold til vinkel/avstand og prøvde litt for moro skyld nå i reinsjakta. På 300 meter så var det 1 klikk i forskjell på 20 grader nedover (veldig bratt) kontra horisontalt.

Ang. avstandsmåleren du nevner så tror jeg ikke den beregner vinkel, da må du ha Swaro el range eller Leica HD-B som er håndkikkerter.

Link to comment
Share on other sites

Er klar over at det er små forskjeller. Et skudd på 250m i 20 graders vinkel (et svært sjeldent skudd her på østlandet, og ikke en avstand det skal jaktes på heller egentlig) ihvertfall faktoren for det holdet er 0.94. Så 250m x 0,94=234m med kulebanen min utgjør det ca 5cm. Ikke voldsomme greier. Poenget mitt innledningsvis var bare om Zeiss'n tar dette med i regnestykket. :-)

vortex sin måler gir dette målet som et eget mål. Zeiss mot vortex er liksom litt kvalitetsforskjell føler jeg så det blir vel zeiss da.

Link to comment
Share on other sites

Se på denne videoen. På 800 yards og 32 grader.

Det er jo både ekstrem vinkel og avstand.

 

" target="_blank" target="_blank" target="_blank

 

 

Joda, fin video det. Illustrerer hva som skjer, men han har ikke skutt inn med 6,5x55 heller. :-) 800yards er 731,52m. Vinkelfaktoren for 30 grader er 0,87. 731,5x0,87 er 636,4m. Du skrur deg inn for 636m og treffer senter på 731m. Med Norma oryx 6,5x55 så treffer du 1,52m over målet vis du sikter rett på etter å ha justert for 731m

 

Riktig som det blir sakt over at vinkel har lite å si, men det er forskjell på kaliber og ammo.

 

Leica sin er sikkert fin den, men det er ikke zeiss.

Ser også at det er mye brukt å få kjøpt fra leica, mens jeg har ikke greit å finne brukt fra zeiss. Teorien min er at de som kjøper zeiss føler ikke at de må kjøpe noe annet senere. Kanskje :-)

Link to comment
Share on other sites

Leica har du ikke noe tro på fordi det ikke er Zeiss men du ønsker erfaringer med Vortex? hehe:p Jeg mener ikke Vortex er dårlige greier for det er det ikke!

 

Zeiss sin avstandsmåler er god, og til tross for att den begynner og bli noen år gjør den det like godt som andre merker med nyere modeller, den er også kjent for og prestere under krevende forhold. Men den er stor sammenlignet med Leica. Usikker, men vil tro Rangemaster 1600 CRF har bedre forutsetninger på 1200m enn Zeissen da dette er max avstand med den. Leica vil kanskje også takle krevende forhold like godt innenfor avstandene Zeiss kan måle?

 

Du blir usikker på Leica fordi du ser mange ligger for salg kontra Zeiss, tror ikke dette er noe godt argument. Zeiss sin har vært lik siden den kom og heller ikke kommet med nye modeller, Leica har jevnt og trutt kommet med oppgraderte modeller og dette gjør att folk selger for og kjøpe siste modell. Jeg skal ikke påstå att Leica er noe bedre enn enn Zeiss men begge er topp europeisk optikk så det blir uansett ikke feil om man velger den ene eller den andre. Leica CRF1600B har den ballistiske kalkulatoren du spør etter vis jeg tolker innlegget til Kim riktig? Så hvorfor vil du da velge Zeiss sin som ikke har det, er større og har kortere rekkevidde?

 

Selv har jeg Leica Geovid HD-B og avstandsmåleren er helt suveren. Var ute senest mandag og målte repeterbart på 2051m, ballestikk kalkulatoren syns jeg også er helt genial!

 

Tror dette blir ett spørsmål om hva du ønsker å få ut av avstandmåleren. Har du ikke behov for og måle lenger enn 900m men vil ha ballistisk kalkulator velger du Vortex(ikke noe poeng og kaste bort ekstra kroner på noe du ikke har bruk for). Ønsker du ballistisk kalkulator og rekkevidde på 1500m velger du Leica CRF1600B. Gjør troen på Zeiss att du kan avse både den ballistiske kalkulatoren du spør etter og rekkevidde på over 1200m velger du Zeiss!!

 

Valge er igrunn enkelt;)

 

 

 

Aannerud

Link to comment
Share on other sites

Hehe.. Joa, ser absolutt poenget ditt. Leica geovid er jo en knallkikkert da. Klart du blir fornøyd med den. Det eneste måtte vel være prislappen som blir høy. Grunnen til at jeg nevner vortex er fordi jeg ser den får så mye skryt på nett. Prisen er jo halvparten og til jakt her i Norge trenger vel ingen egentlig avstander på mer en 200-300m. Om den greier å måle gås ut til 300m så er det interessant, men berømte låveveggen på 1000m er ikke jeg så opptatt av. Jeg ser at flere nevner at zeiss sin avstandsmåler er mere lyssterk en leica sine små avstandsmålere. Begge de har jo sikkert optik som langt overgår vortex sin da.

For meg så blir det pris som skal forenes med familieøkonomien som spiller en stor rolle. Jeg ser at xxl selger zeiss måleren for 4725 mot leica sin 1600b for 5499. Begge er egentlig for dyre for meg per i dag, men jeg ønsker ikke kjøpe noe til 2-3000 for så å måtte bytte det ut igjen neste år. Badre å gjøre en skikkelig investering tenker jeg.

 

Som diskutert over så er ikke skudd i vinkel noe som gir kjempeutslag på normale hold. Det er vel også derfor zeiss ikke har det med i regnestykket. Skal prøve begge jeg å se jeg. Vortex uprøvd blir ikke aktuelt. :-)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...