Jump to content

Noen som vet hva slags hylser dette er ?


Tyren64

Recommended Posts

Er det noen av dere som har ladedata for disse, å som kan skrive det på et språk som en fersking kan forstå ? :)

Når disse gutta som har ladet i masse år begynner å snakke om tennhetter å div, så er det jo bare forkortelser å engelske mål å vekter det går i......må jo gå å snakke norsk :) :)

Trenger litt info om forladninger å tennhetter, pluss om noen vet hvem som selger komponentene

 

PS...ømtålige svar tas på PM :)

Link to comment
Share on other sites

Den blå hylsan är väl jaguar ? / Gamebore och det brukar vara cheddite och då passar cx2000 tändhatt och Fio 616

 

Jag har bara EN bra laddning och med BLY !

 

12/70 Cheddite hylsa ( ny )

cx2000 tändhatt

Longshot 2,15gram ( beg hylsa skulle jag ladda 2,05gram )

Z2M 21 eller GT 18 förladdning

Hagel 38gram

stjärnsukat och med sluthöjd på 58mm

Maxladdat och ny hylsa 445-447ms 820bar ( 2,10 ger 435ms )

 

/ P

Link to comment
Share on other sites

Tyvärr har ni ju mest amerikanskt krut och ev VV 320 - 340 i Norge

 

VV 320 och 340 kan jag hjälpa till med , men då pratar jag fortfarande bly, och tvärt emot vad många andra anser så är 340 inte bra för 36gram.

däremot 38gram till 40 - 41g , en enkel laddning m 340 är cheddite cx2000 N-340 1,90gram superg 14 38g hagel stäng på 58mm..

 

32-34gram där kan man jobba m N320 och 1, 60-1,70gram och superg eller Z2m förladdnig av lämplig höjd samt stänga på 58mm

tändhatt så bör man hålla sig till fio 616 eller cx2000 ( NS688 och Rio-g är lite hetare och då bör man prova med den lägre krutdosen i kronograf )

Italienarna presenterar ofta ( iaf på Gualandis hemsida) hagelvikten 36/37g och då avser man sommar/vinterladdning, men då pratar vi italien med

ett varmare klimat och högra luftfuktiget,

 

 

/P

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jag hade defenitivt gjort det ! bara du har samma tändhatt ..

 

Tänk bara på att 12/70 " Standard höjd " på färdig patron är 58mm, ökar du lite uppåt så sänks trycket.

däremot om du går ifrån 58mm till 57,5 så märker du det, för det kan vara som att använda en normal tdh och stoppa i en het istället.

 

Ni funderar för mkt ! :wink: var noga m krutet ( och självklart haglet ) + samma styrka på tändhatt.

var noga m höjderna, för där har ni större avvikelser än hylsor som är mer eller mindre identiska invändigt.

 

/ P

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...