Jump to content

308 win hylser til 7mm 08 lading?


Boogie1982

Recommended Posts

Har kjøpt meg 7mm 08 til Blasern og har i den forbindelse begynt å lade selv. Har lest flere steder at man kan necke ned 308win hylser til 7mm 08 som jo hade vært flott da det er noget lettere (billigere :winke1: ) å få tak i.

 

Jeg fant noen 308 Norma hylser i bøtta på skytebanen i går og tenkte jeg skulle prøve. Preppa hylsa og satt den i pressa. Ser forsovidt greit ut det mht diameter på halsen osv. MEN, disse hylsene er ganske korte sammenlignet med de jeg har i 7mm 08 fra før (51.1 mot 51.5).

 

SPM:

Er det noe problem at hylsene er kortere? I ladeboken står det trimmelengde 51.5mm og max lengde 51.7mm?

Er det noe jeg må passe på når jeg skal presse 308 hylser i 7mm 08 dia?

 

Håper noen med litt erfaring her inne kan hjelpe. Ikke lyst til å gjøre noe feil når det kommer til hjemmelading!

Link to comment
Share on other sites

Jeg gjør litt av det samme, men i .260 Remington, dvs skal ned en halv mm til. Stort sett går det uproblematisk. I teorien skal hylsehalsen få for tykt gods, men med toleransene i kammeret mitt er det ikke noe problem. Av og til oppstår en valk i overgangen mellom hylsehals og hylsebryst. Da får jeg ikke kamret. Tar for gitt at du helpresser (ihvertfall første gang), og smører hylsene tilstrekkelig (men ikke for mye, da kan nemlig også valken oppstå...).

 

Velg engangsskutte hylser når du plukker, pleier å ligge igjen mye etter oppskytinger. Hylselengden har ikke vært noe problem for meg.

Link to comment
Share on other sites

Ikke noe stress at de er korte, men du bør kanskje vurdere om du ikke lader de så mange ganger at du må trimme de mere enn en gang. Altså la de strekke seg til max nå, trimm og lad d til max igjen og så kast de. Pga messingen har da stukket seg mye.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...