Jump to content

Montering av løp på S&L.


1955

Recommended Posts

Jeg har nettopp anskaffet meg en Shultz&Larsen Classic DL i cal 300 Win Mag, og etter en serdeles regn&snøfull dag på skytebanen demonterte jeg løpet for å få eventuelt vann ut av overgangen løp låskasse, noe det var mye av. En kompis av meg fortalte at på Saueren måtte man sette inn sluttstykket for å dra løpet i riktig possisjon for en setter til skruene. Er det kansje moment på skruene også. Når løpet trekkes på plass av sluttstykket blir det en litten glippe mellom løp og låskasse, men når løpet presses helt i bunn av låskassen er det ingen glippe. Den er da sansynligvis mellom løp å sluttstykket. Er det noen som vet hvordan løpet skal monteres er jeg svært takknemlig får å høre om dette.

Ellers er jeg svært fornøyd med riflen. Calibret er enkelt å lade,og det er et godt utvalg av kuler til fornuftig pris. Presissjonen på rifla er også helt topp, og de andre våpna har faktisk stått parkert i skapet siden jeg fikk denne riflen.

 

Ingvar

Link to comment
Share on other sites

puss rent og tørt

stapp i løpet

sett i sluttstykket,

ta noen ladegrep så det får satt seg på plass

skru til, bakerste skrue, så fremste skrue - 8-10Nm (nokså hardt med to fingre på kortenden av en umbrakonøkkel)

sett på stokk, stokkskruer halvløse (lett fingertilskrudd)

sett rifla småhardt i gulvet (dette hjelper mot eventuelle avvik på 1. skudd, eller 2-3 første.

skru til stokkskruer, bakerste først, så fremst, 4-5Nm ("sånn passe" med to fingre på kortenden av en umbrakonøkkel)

 

Det virket hver gang på min. Tilskruing på øyemål blir som regel mer enn med momentnøkkel, men det får være

Har aldri opplevd at det kom vann imellom, men olje, og presisjonen går åt skogen - pussestokkinfører/boreguide gjør alt så meget bedre.

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Jeg takker så mye for denne opplysningen. Jeg fikk desverre ikke med noen bok eller papirer med rifla, da jeg kjøpte den, og han som bygde den opp er antagelig på ferie, da ingen svarer i telefonen. Jeg skal anskaffe meg et kammer rør eller hva det heter, dajeg nå begynner å skjønne viten med det. Pressisjonen var på god vei ut ja. Håper at du deler synspunkt og erfaring med meg, da jeg ikke kan vise til lang bruk av rifler i hele tatt, bortsett fra 22LR da, men det er noe helt annet.

Jeg lader min 300 Winmag med Lapia Scenar 185 gr og 69 gr N160 og er ganske så fornøyd med den. VO ca 860ms.Har også Sierra Game King HPBT 165 gr og 72 gr N160 VO 922ms. Den er noe kraftigere rekyl og til tross for hauskendemper i titan raste retiklet på en Falcon kikkert rett i dass når jeg brukte Game King kula. Kikkerten var stabil nokk på Lapua kula, og er fortsatt stabil på en 6,5x55 Sauer som kompissen min har, mens jeg har en NightForce, som jeg er godt fornøyd med. Ellers mener jeg å tyde at Sierra kula har en noe mere lurvete pressisjon enn lapuakula. Har kun brukt N160 men mange forskjellige kruttmegder på begge kulene.

 

Ingvar

Link to comment
Share on other sites

Ingvar,

 

Kula har neppe skylda for Falcon-retiklet.

 

For en del år på 70 tallet følger antall barnefødsler i Danmark storkebestanden nesten 100%, er det mye stork - så blir det født mange barn. De fleste forstår at det ikke beviser at barna kommer med storken?

Slik er det med skyting, rifler og hjemmelading også - det meste har en årsak, men ikke alltid, og at noe skjer samtidig betyr ikke at det er en sammenheng, at ei kule er mer presis enn ei anna ved ett tilfelle/ei ladning - betyr ikke at den alltid er det.

 

Du sier du er nokså fersk på dette, så jeg antar da at du ikke er "verdens beste skytter™", selv om jeg nok tror Lapua Scenar er ei bedre kule enn Sierra GK, presisjonsmessig, så er det langt ifra alle som kan hverken lade eller skyte så bra at forskjellen på kulekvaliteten eller presisjonspotensialet i kula synes.

Det jeg sier er: ikke konkluder med det første du tenker på.

 

Lyddemper og rekyldemper på rifla betyr heller ingen verdens ting for den rekylen et kikkertsikte opplever, krefter og akselerasjon på rifla etter at kula ahr forlatt løpet og slike ting gjør en forskjell er helt neglisjerbare i forhold til de som virker mens kula er i løpet.

Jeg kan aldri tenke meg at kula har noe med kikkertens sammenbrudd å gjøre, om den ikke traff kikkerten da :wink:

 

K

Link to comment
Share on other sites

Falconkikerten står nå som sakt på en 6,5x55 og han som benytter den har ikke noe problemer med den. Det er godt mulig at jeg tok en for rask konklusjon på at kikkerten ikke holdt mål da den tre ganger etter hverandre sendte kulene i fin samling ca 11 cm under lapua senarkulene, og det var kule nr to som fikk avik av sierra kulene. Tok jeg feil der fikk i alle fall en seg en billig kikkert.

Jeg har nettopp montert løpet på S&L og alt viket bortsatt fra at jeg ikke fikk sikret våpnet med lukket sluttstykke. Ingen problem med sikringen når sluttstykket var åpent. Jeg demonterte løpet igjen og monterte det på nytt denne gangen døtta jeg løpet ettertrykkelig inn tok noen ladegrep og teitet skruene etter din hennvisning, og nå går sikringen fint. Jeg ser at at

en ikke kan åpne sluttstykket når sluttstykket er lukket. Går ut i fra at det også er meningen. Når det gjelder skyteferdigheter er nokk ikke av de beste nei, og da serdeles med våpen som har betydelig rekyl. Jeg har da også dempere på alt jeg har. Høper at øvelse gir noe bedre resultater etter hvert, men mester er nokk å ta for mye i. Men det er morro lell.

jævla morro.skulle jo ha bar en børsje,men det er nå blitt 22LR,223Rem,6,5x55 sw. 300WinMag betalte medlemsskap i Lyngen pistolklubb i dag og om 6 månder blir det vel S&W 38S/357Mag og her blir det stopp. Det har jeg sakt ved hvert komma før også. Ingvar :roll:

Link to comment
Share on other sites

Se denne tråden hvor Ignorant også uttaler seg:

 

viewtopic.php?f=14&t=17506&hilit=+moment

 

 

Selv bruker jeg 6NM på bakre skrue, 7NM på den fremste, og 8NM på begge skjefteskruene. Funker meget bra på en 97DL som samler 12mm når skytteren er konsentrert.

 

Komplet link her :winke1: :

 

http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=14&t=17506&hilit=+moment

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...