Programmet for 2016 er spikret og løypa lagt opp (i papp - så ikke umulig med endringer enda)
Hold1: «Gaupa»
Figur: Gaupe
Avstand: 100m
Skytestilling: Fri
Skytetid: 1min 30 sek
Antall skudd: 5
Oppnådd poengsum 23p eller bedre gir gratis kaffe + vaffel i kiosken.
Hold 2: «Bjørnen angriper»
Figur: Bjørn
Avstand: 25m
Skytestilling: Stående. Junior/veteran: Sittende
Skytetid: 3 x 5sekunder. Antall skudd: 3
Vendefigur; figuren vises i 3 x 5 sekunder. Det skal avgis ett skudd hver
gang figuren vises.
Hold 3: «Hardangervidda»
Figur: Villrein + kråke
Avstand: 200m + 150m
Skytestilling: Liggende med anlegg
Skytetid:1 min 30sek
Antall skudd:5
Utgangsstilling stående bak våpenet, som skal ligge på anlegg. 5
patroner og evt løst magasin liggende i skål ved siden av. På kommando
«ILD» kan skytter legge seg ned, lade våpenet og starte skyting. Det
skal skytes 4 skudd mot villrein og 1 skudd mot kråke. Valgfri rekkefølge.
Hold 4: «Stressern»
Figur: Selvanviser ”småen” og ”1/4”.
Avstand: Ca 76m og ca 89m
Skytestilling: Sittende
Antall skudd: Inntil 5
Det skal skytes ett treff i hver figur på kortest mulig tid. Maks 5 patroner
til disposisjon.
Utgangsstilling: Sittende med uladd våpen i fanget og hendene på
hodet.. 5 patroner og evt løst magasin liggende i skål. Ildkommando gis
ved pipesignal fra klokke. Det ropes treff ved treff i figuren, og klokka
stoppes når begge mål er truffet. Tiden gir poeng ihht tabell under:
5 poeng 4 poeng 3 poeng 2 poeng 1 poeng 0 poeng
< 10 sek < 15sek < 25sek < 35sek 2 treff uansett tid 1 treff eller mindre
Hold 5: «Dynga»
Figur: Kråke, måke og grevling
Avstand: Ca 35m og ca 55m
Skytestilling: Sittende
Skytetid: 1 min 30 sek
Antall skudd: 6
Det skal skytes 2 skudd mot kråke, 2 skudd mot måke og 2 skudd mot
grevling.
Hold 6: «Wilhelm Tell»
Figur: Rødt «hode» med grønt eple på toppen.
Avstand: Ca 20m
Skytestilling: Stående. Junior/veteran: Sittende
Skytetid: 10 sekunder
Antall skudd: 1
Treff i rødt område gir 1 minuspoeng!
Hold 7: «Pål sine griser»
Figur: Villsvin
Avstand: Ca 65 m
Skytestilling: Fri
Skytetid: 1 min
Antall skudd: 5
Figurene er delvis dekket av «vegetasjon»
Hold 8: «Smiley »
Figur: Papptallerken påtegnet 5 treffområder.
Avstand: Ca 20m
Skytestilling: Sittende
Skytetid: 1min 30 sek
Antall skudd: 5
Det skal skytes ett treff i hvert av de markerte treffområdene.
Hold 9: «5 Stå»
Figur: Sirkel Ø30cm , 2 stk
Avstand: Ca 20m og ca 35m
Skytestilling: Stående. Junior/veteran: sittende
Skytetid: 20 sek. Antall skudd: 5
Hurtigserie. Det skal skytes mot valgfri avstand, 20m eller 35m. Figuren
nærmest gir 1p pr treff, figuren lengst unna gir 2p pr treff.
Hold 10: «Fuglejakt»
Figur: Leirdue, blåmeis og enkeltbekkasin
Avstand: Ca 65m og ca 75m
Skytestilling: Fri. Reim kan benyttes.
Skytetid:1min 30sek
Antall skudd: 5
Fallfigur; Det skal først skytes mot mål av leirdue-størrelse. Ved treff i
denne vil blåmeis komme til syne og det skal skytes 2 skudd mot denne.
I tillegg skal det skytes 2 skudd mot enkeltbekkasin. Det MÅ skytes treff
på første mål før man kan fortsette mot neste mål.
Hold 11: «Opptur / nedtur»
Figur: Trekant over og under rødt felt.
Avstand: Ca 70m
Skytestilling: Fri, reim kan benyttes.
Skytetid: 40 sekunder
Antall skudd: 4
Det skal skytes 2 skudd mot hver trekant. Det gis ett minuspoeng for
hvert treff i rødt område.
Generelle regler:
- Ingen begrensninger mtp våpen, vekt eller forstørrelse på sikte.
- Rekylbrems er IKKE tillatt.
- Støttende skytebekledning er IKKE tillatt.
- Albuebeskyttere er tillatt.
- Reim tillates på enkelte hold, spesifisert pr hold.