Jump to content

Noen som kjenner denne hagla og rifla?


Silver66

Recommended Posts

Trenger litt hjelp med disse... Våpna er registrerte og eieren er en eldre nabo som ba meg om hjelp da han ønsker å selge unna noe for å rydde opp. Men våpna er utafor det som jeg er kjent med.

1. Ei s/s dobbeltløpet hagle (cal 12?) merket: L.H. HAGEN & Co CHRISTIANIA. Kan man skyte "vanlige" haglepatroner med denne? Fint hvis noen kan si noe om cirka alder/produksjonsår. Er dette ei vanlig hagle bortetter i de norske hjem, eller er den sjelden? Kan det finnes noen interesse eller er den klar for å bli spiker? Hva kan man i så fall legge ut den til salgs for / verdi?

 

2. Ei boltrifle (cal .30?). Boltmekanismen ligner på en slags kopi av mauser, men jeg har aldri sett akkurat denne før. Eneste av synlige bokstaver er ERA. Har ikke skrudd den fra stokken og sett under. De samme spørsmålene som for hagla er også interessante her. Takk for eventuelle svar!

v1-1.jpg

v1-2.jpg

v1-3.jpg

v1-4.jpg

v2-1.jpg

v2-2.jpg

v2-3.jpg

v2-4.jpg

Link to comment
Share on other sites

Hagla tenker jeg du finner øverst på side 8 her: https://www.kvf.no/vaapen.php?type=Dokumenter&weaponid=DOC0010

 

Omtalt som Centrailds, dobbeltløbede Jagtgeværer. Mulig denne er fra 1890-tallet og sannsynligvis konstruert for å skyte svartkrutt. Ville nok ikke brukt moderne patroner i denne.

 

Kaliber kan du finne ved å bruke et skyvelære i munningen. Måler du ca. 18mm så er den kaliber 12. Kaliber 16 og 20 burde måle henholdsvis ca. 16 og 15mm.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...