Jump to content

Titankomp, slagg rundt munning.


olemk

Recommended Posts

Hei, etter uvvist antall skudd (100-200) med en TE-titan kompensator begynner det å bygge seg opp et knallhardt belegg rundt munningen på rifla som minner om slagg etter elektrodesveis. Gjelder forresten en AR i .223. Belegget lar seg ikke løse opp og hverken kobberbørsten eller stålbørsten tar det. ( Er riktignok litt med forsiktig med stålbørsyen rundt munningen). Belegget må rett og slett skrapes av med noe spisst/skarpt i stål. Kompensator spytter også endel gnist. Noe som jeg ikke har lagt merke til med en annen mer enkel variant i stål der løpet står fritt i første port. Det som bekymrer meg er om det trange kammeret før første port i kompensatoren er uheldig for munningen. At mye av "dritten" etter kula blir kraftig oppvarmet og trykket når kula entrer første port, kaster mye av det nedover i løpet igjen. Sånn i teorien, (min teori) så blir det vel som en veldig underdimensjonert lyddemper? 

Forstår at kammeret i kompensatoren med de to hulla skal ha en stabiliserende effekt, men vil ikke si det er verdt det om det skader løpet i lengden. 

 

 

Er det noen som kan eventuelt fortelle meg om jeg kraftig overtenker og heller bør bekymre meg om ammunisjonslageret er stort nok?😄

 

Link to comment
Share on other sites

Du overtenker nok litt.

Gnistene er fra partikler i kruttgassen som treffer kompen. Det er gnister fra stål- og inconel-komper også.

 

Belegget er litt vanskelig å uttale seg om, uten noe bilde, men mest sannsynlig er det vanlig leiring av avfall som produseres ved skyting, og ikke noe å bry seg om.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...