Jump to content

223 ammunisjon for rypejakt


MortenL

Recommended Posts

Hei! Har nettopp gått til innkjøp av min første rifle, altså en 223. Prøver å sette meg inn i den store ammunisjon verden, men er ikke bare bare. Blir ikke å lade noe ammunisjon selv med det første, så da blir det fabrikkammo. Er det noen som har anbefalinger av noe fabrikkammo som passer til rypejakt?

Link to comment
Share on other sites

Du bør prøve Fiocchi helmantel som selges på XXL, det er den billigste. Den går godt nok for fuglejakt i mitt våpen, typ 30mm s/s på 200 meter. Den gir en V0 på 950 ms i mitt løp (64cm). I tillegg har du Sako sin 50-pakning med Range Speerhead, den gikk svært godt i det gamle løpet mitt, det samme gjorde Norma sin Jaktmatch. De to sistnevnte samler dårlig i mitt nye løp. Så her er det bare å prøve - men siden Fiocchien koster 5,99,- mens de to andre koster henholdsvis 16,- og 24,- per stykk så ville jeg testet Fiocchi først. 

Edited by Akto
Link to comment
Share on other sites

Har nylig anskaffet en .223 (CZ 600 Ergo, 51cm, 1:9) selv og har vel egentlig konkludert med at her er det bare å prøve seg frem og se hva som fungerer i sin rifle med tanke på presisjon med riflestigning osv. Foreløpig, uten å ha skutt noe med rifla enda (venter på kikkert i posten) har jeg en knapp på Lapua Scenar (69g), men det gjenstår først å finne ut om den går presist + faktisk skyte fugl for å se skadeomfanget før noen god konklusjon kan trekkes. Lapua oppgir "Muzzle velocity" til 830 m/s. Jeg har lest at fabrikkladningen kanskje er litt for heftig, men 830 høres da innafor ut?

https://www.lapua.com/product/223-rem-target-cartridge-scenar-l-45g-69gr-4315015/

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...