Jump to content

Kjøpe Våpenskap med utgått FG-godkjenning - Lov?


Chris101

Recommended Posts

Er ute etter billig våpenskap og kom over denne idag: https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=320771437 med FG-nummer: FG-435/06.
Søkte den opp på fgkontroll.no og der kom det opp at utløpsdatoen var 31.12.2015.
Har jeg lov til å kjøpe denne å bruke den som våpenskap, eller åssen er reglene for dette?

 

Takk for hjelp!
 

Link to comment
Share on other sites

Våpenforskriften krever at våpenet eller en vital del oppbevares i FG-godkjent tryggingsskap. Det står i reglene for FG-godkjennelser at: En FG-godkjennelse gjelder for inntil en periode på fem år. En måned før periodens utløp skal det sendes ny søknad til FG dersom godkjennelsen ønskes opprettholdt. Jeg oppfatter dette slik at dersom produsenten ikke søker om forlenget godkjennelse så faller godkjennelsen bort og skapet er ikke lenger å anse som FG-godkjent slik det kreves i våpenforskriften. 

Link to comment
Share on other sites

Det kan du.

Se tekst under fra politiets "Retningslinjer for
behandling av saker etter
våpenlova" avsnitt 4.3:

 

I det videre omtales sikkerhets- og verdiskap under felles betegnelse «våpenskap». FG
Skadeteknikk fører lister over godkjente våpenskap, dører, låser, vinduer, gitter, etc.
Listene er søkbare på nettsiden www.fgsikring.no. Er gjenstanden på listen, er den FG-
godkjent.
Gjenstander merket «utløpt» indikerer tidligere vurdering og FG-godkjenning som ikke
lengre er gjeldende for omsetningen av produktet. Utløpt våpenskap vil i privat eie
fortsatt oppfylle våpenforskriftas krav til sikring av skytevåpen, våpendeler og
ammunisjon, men kan ikke omsettes i næringsvirksomhet.

Edited by Bjørn Inge
  • Like 6
Link to comment
Share on other sites

Jeg personlig hadde kjøpt skapet og brukt det. Det er klistret på en lapp med FG nummer, og så lenge skapet er sikret i henhold til regelverket, så tviler jeg sterkt på at det hadde blitt noen bemerkninger ved en eventuell kontroll. Det står jo ikke noen utløpsdato på skapet, og da mener jeg det er urimelig å forvente at folk skal vite at en fg godkjenning kan utløpe. I værste fall kan du jo kontakte våpenkontoret.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...