Jump to content

Tilbake til åttitallet, eller svenskene mot tyskerne (Varberger vs Krico, Heym og Voere)


Skoll

Recommended Posts

Vær hilset godtfolk!

 

Etter å ha saumfart det norske bruktmarkedet etter en 6,5x55 til en overkommelig pris med tilfredsstillende kvalitet, er det bare å konkludere med at utvalget er magert. Jeg har derfor blitt tvunget til å kikke over Kjølen. Og utsikten er vakker, om noe anderledes. Spørgesmålet er derfor om fordelene og ulempene ved noen spesifikke konstruksjoner. De enkelte modellenes forskjeller (standard, lyx, sporter etc.) er ikke av interesse her.

 

CG 3000  (Sauer 80/90) er midlertidig i karantene på grunn av dens særegenheter og fordi jeg skal lade hylsene om igjen.

CG 4000 (Sauer 200) er i utgangspunktet et førstevalg, men blir fort for dyr.

 

Så de foreløpige deltakerne er som følger:

 

-Husqvarna / Carl Gustaf 1900

- Varberger (svenskenes Lakelander)

- Krico 600/700

- Heym SR20 (SR21 er flott, men som S200, så blir den fort kostbar)

 -HDF Titan II (svenskene kaller Voere Vöhrenbach for HDF)

 

Innspill og andre forslag mottas med takk.

 

hdf-titan-ii-sporter-65x55-nr-14509-0.jpg

Edited by Skoll
Link to comment
Share on other sites

  • Skoll changed the title to Tilbake til åttitallet, eller svensken mot tyskerne (Varberger vs Krico, Heym og Voere)

Jeg har selv 4 stk Krico, en 700 (lang kasse) og 3 600 (kort kasse), så de kan jeg jo gjerne anbefale. Kjøpte meg en Krico til i fjor (308) og den går fortryllende godt. Den var meget godt stelt og behandlet og med temmelig ny bedding og ny kroning. Det kan man ikke alltid forvente, og ei 6,5 tåler en god del færre skudd før presisjonen taper seg. Mer eller mindre, selvsagt, men det er nå en av naturens lover at det går den veien. Det er som med oss 2-beinte. Vi blir ikke bedre og bedre utover 60- og 70-årene vi heller 🙈
Du glemmer forøvrig en klassiker fra den perioden. Husqvarne/Carl Gustaf 1900.
Uansett hvilket fabrikat/modell du kjøper så må du nok påregne at pipa har sett sine beste dager. 40 år - en del skudd - ymse våpenpuss gir oftest et dårlig utgangspunkt.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Joda, jeg er fullt klar over CG 1900. Og dette er en evig diskusjon, söta bror imellom: CG mot resten. Jeg har registrert at blandt de som sverger til to låseklakker er det et skisme, og begge leire anklager hverandre for kjetteri. Feilen er nå rettet opp.

 

Takk for brukererfaringer med Krico!

Link to comment
Share on other sites

  • Skoll changed the title to Tilbake til åttitallet, eller svenskene mot tyskerne (Varberger vs Krico, Heym og Voere)

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...